De er overalt, og vi har dem med overalt. Mobilen er blevet en uundværlige forlængelse af vores arm, og i takt med flere funktioner og øget brugervenlighed er det nu også en arm, vi svinger ubesværet med kreditkort for enden. Trafikken til webshops fra mobil har i mange år været stigende, og nu begynder konverteringerne sørme også at følge med. Men ikke bare online, faktisk også offline. 2017 vil blive året, hvor mobilen bliver taget alvorlig som et konverterende medie, og hvor vi begynder at kunne måle onlinemarkedsføringens effekt på offline handel. 

 

 

Vi skruer op for mobilen

Alle undersøgelser peger i samme retning: Brugen af mobiltelefonen er i kraftig vækst. Man forventer, at der i 2020 kan være op mod 5 milliarder mobilbrugere, og ud af de 100 milliarder månedlige googlesøgninger sker halvdelen fra mobilen. Vi bruger den hele tiden – både i toget, i sofaen og sågar også i sengen, og i forbindelse med handel bruger vi den især til at søge informationer frem.

Vi har længe, i mindre grad gennemført selve købet på mobilen, men her begynder ringetonen så småt at spille en anden melodi. Responsive designs og i særlig grad implementeringen af eksempelvis MobilePay er med til at gøre brugeroplevelsen og betalingsløsningen langt mere brugervenlig.

Men langt mere vigtig er den trend, vi ser, både datamæssigt, mobilkonvertering stille og roligt indhenter desktop over de seneste år. I særlig grad at forbrugerne vænner sig til at købe på mobilen. Det er nu forventeligt især blandt den yngre målgruppe, at vi kan checke ud med tommeltotten på diverse webshops – den adfærd kommer til at rykke gevaldigt på de digitale marketingindsatser i 2017!

 

 

Hastighed og brugervenlighed er ikke længere et -nice to have-

Kravet fra forbrugerne er simpel. Vi vil have relevant information serveret hurtigere og hurtigere. Det stiller krav til mobilvenligheden på en hjemmeside, hvor 40% forlader siden, hvis det tager mere end 3 sekunder at loade.

 

Så hvor mobilvenlig er din hjemmeside? Test det her: link

Computeren fylder naturligvis stadig meget og står for +60% af onlinekøb i Danmark. Derfor er den hurtige konklusion, at det er vigtigst at optimere brugeroplevelsen samt bruge flest annoncekroner på mod desktopbesøgende. De fleste er opmærksomme på, at mobile søgninger typisk er en del af forbrugerrejsen frem til et køb på computeren – det kan man i øvrigt også måle. Derimod har de færreste et overblik over, hvad effekten af mobile søgninger er på offline salget.

 

 

Fang de målrettede forbrugere

I forhold til tidligere er kunderne langt mere oplyste, målrettede og købsvillige, når de træder ind i butikkerne. Det er til din fordel, og det kan mobilen i høj grad tage æren for. En undersøgelse fra USA viser, at kunder, der kommer ind i butikker fra gaden er faldet med 57% fra 2010 til 2015.

Men i samme periode er omsætningen i butikkerne steget med 17 %, og dermed er værdien af et gennemsnitlig køb pr. kunde steget med intet mindre end 260%. Forbrugerne ved med andre ord, hvad de vil have, inden de kommer – og den viden får de fra deres digitale og mobile adfærd.

Det gør det endnu mere forretningskritisk at vise kunden vejen frem til din butik og ikke konkurrentens. De fysiske butikker i Danmark står stadig for godt 90% af detailsalget. Selvom onlinehandlen er i kraftig vækst, udgør den altså stadig en lille andel af det samlede salg. Man skal dog passe på med at undervurdere mobilens rolle i købsrejsen.

Faldgruben er, at der træffes beslutninger uden tilstrækkeligt viden om, hvordan markedsføringsbudgettet udnyttes bedst. Det er som at køre en bil uden instrumentbræt. Resultat kan være en dårligere bundlinje på kort sigt og en mistet konkurrencefordel på lang sigt.

 

Sådan undgår du faldgruben – mål på total salg og ikke kun websalg

Der er gode nyheder til dig, som elsker at træffe databaserede beslutninger. I 2017 forventes der nemlig at blive langt større fokus på, hvordan den digitale markedsføring bruges som løftestang til køb i butikkerne. Nye teknologiske fremskridt gør, at datagrundlaget på forbrugernes online adfærd vokser og vokser.

 

Vi kan nu vise besøg i de fysiske butikker på baggrund af vores annoncering mod mobile brugere via såkaldt ”store visit – offline tracking”, som rykker markant ved vores ROI forestillinger i 2017. Offline tracking gør det muligt at måle på, om forbrugeren udviser købsadfærd i nærheden af en fysisk butik via eksempelvis klik på annoncer på mobilen. Det kobles sammen med et besøg i en butik, hvilket kan registreres via GPS, opkobling på butikkens wi-fi eller kundekort. Derfor bliver det også ekstra vigtigt at have lettilgængelige oplysninger om butikkens lokation og åbningstider i bl.a. Google My Business samt ikke mindst få hjælp til at sikre, at man måler på netop store visits.


Læs også: Googles nye spilleregler sætter danske webshops skakmat


Jeg arbejder selv pt. på at assistere flere med denne del og vise det fulde potentiale af deres annoncering fremfor et ensidet billede – og netop denne indsigt bliver skelsættende for den digitale indsats i 2017.

Tracking af offline handel er guld værd, fordi det skaber grobund for en langt mere målrettet markedsføring. Og der er stadig masser af guld i at stå stærkt offline – med mobilens hjælp.

 

 

 

allan_jorgensen

Allan Jørgensen:

Allan Jørgensen er serieiværksætter med speciale inden for digital forretningsudvikling og marketing.

Stifter og partner i bl.a. Web2Media som er en prisvindende dansk virksomhed, der lever af at rådgive om strategisk og operationel digital marketing.

Allan har startet fire virksomheder og været aktiv i flere andre start-ups inden for den digitale verden. Alle med internationalt fokus og i stærkt konkurrenceprægede miljøer.

Aktuelt rådgiver Allan andre virksomheder i digital forretningsudvikling og markedsføring, samtidig med han er foredragsholder om digital marketing og trends nationalt og internationalt – herunder emner som business insight, digital forretningsudvikling og -optimering, sammenhængen mellem digital markedsføring og offline annoncering med mere.

Kontakt her  eller besøg hans website for at læse mere 

 

 

Tidligere indlæg


Small Data – de små sladrehanke i dit hjem og dit liv


Uddannelsestema: Fokus på uddannelse 2017 i metroxpress


Facebook LIVE: Do’s and Don’ts fra Bo


Customer Experience: Lad mig ikke vente


Opslag: Et populært annonceformat