Helhedsannonce – Født på print og lever socialt


Kampagnen fra Microsoft blev født på print, i metroxpress, og håbet var, at den derfra ville sprede sig til de sociale medier. En stor del af målgruppen er svære at nå, fordi de ikke benytter sig af traditionelle medier. Det er især denne målgruppe, som kampagnen skulle ramme med kick off i metroxpress og via de sociale medier – og det lykkedes vi med, fortæller Sara Høyer Kragelund, markedsføringschef hos Microsoft.
Vi valgte metroxpress, fordi det er en avis med mange læsere, der er på farten og er storforbrugere af mobile digitale devices. Det betyder, at det er en interessant målgruppe for vores cloudløsning, OneDrive, som jo er omdrejningspunktet i annoncen.
Man er nødt til at gøre noget ekstraordinært, hvis man vil fange folks opmærksomhed. Alle drømmer i dag om at ”lave noget”, der går viralt, og det betyder i de fleste tilfælde, at folk prøver at gøre noget vovet online, men der er meget langt imellem, at det lykkes at brænde igennem. Her gjorde vi noget så utraditionelt som at begynde offline i metroxpress og brugte det til at skabe trafik på de sociale medier, siger Thomas Helt Pedersen, Content
Director hos Marvelous.
Det var netop håbet, at annoncen var tilpas underspillet til, at kun nogle få ville lægge mærke til den i første omgang, men at disse så til gengæld ville finde ”fejlen” så grov/sjov, at de ville dele den online.

bobler

 

testimonial

Resultatet

Effekten har været langt over det succeskriterium, vi havde sat på forhånd. Det ved jeg, fordi vi har overvåget debatten på sociale medier nøje under hele forløbet.Vi har langt oversteget den håbede eksponering, dels er debatten netop gået på den gale/geniale kommunikation og selve produktet. Vi er simpelthen lykkedes med at binde online- og offlinekommunikation sammen i noget, man kan kalde en ”helhedsannonce”, altså en kommunikation, der udnytter både printuniversets og de sociale mediers styrker på én gang.
– Dertil kommer, at både effekten og den generelt positive modtagelse af annoncen har været præcis, som vi kunne ønske os – og det har været virkelig skægt at arbejde sammen med en virksomhed, som turde satse, og som havde mod på at eksperimentere med netop denne form for kommunikation, siger Thomas Helt Pedersen fra
Marvelous.