goderåd_5

Metroxpress-redaktionen deler ud

Nadia er eksperten, som hele Danmark hiver i for at få hendes sociale medier fif – her har du tre af dem.

Simon har på under et år drevet mx.dk direkte i TOP 10 over landets mest besøgte mobilsider, vi har spurgt ham, hvad der skal til for at føre et websitet i pole position.

Pernille er en af landets dygtigste nyhedschefer. Vi har spurgt Pernille, hvad der skal til for at bryde igennem mediemuren med pressemeddelsen.

Jonas takker vi for den læservækst metroxpress har. Han ved hvordan man skaber godt indhold og har et par råd til dig, der også producerer indhold.

Nadia Nikolajeva
Simon Stilling
Pernille Holbøll
Jonas Rathje

Nadia Nikolajeva

Redaktør for sociale medier

Nadia Nikolajeva

Har du tre gode råd til Social Media Manageren?

  1. Brug sociale medier med hjertet. Vis at du ikke er en robot. Vær personlig og ægte, så brugerne kan relatere til dig og det, du har at byde på.
  2. Spild ikke modtagernes tid.  Du får ingen interaktion med brugerne, hvis ikke dit indhold har relevans og er brugbart for dem. Er dit indhold til gengæld værdifuldt, vil de belønne dig med delinger, kommentarer og loyalitet.
  3. Skil dig ud fra mængden. Prøver alle at lave den samme selfie-konkurrence på Instagram? Så gør det endnu bedre og vildere – eller vælg en anden vej.

Har du tre gode råd til chefen for de digitale platforme?

  1. Kom op af stolen og spil med, hvor brugerne er. De sociale medier og andre vertikale indgange er langsomt, men sikkert ved at erstatte den gode, gamle forside som foretrukken indgang til nyhederne – især hos den yngre målgruppe.
  2. Dyrk dialogen. Det er slet ikke nok for den moderne generation af mediebrugere. Den kommende generation af brugere vil kun dele, debattere, engagere sig, få yderligere information, bidrage – ja, i det hele tage deltage og være med. En digital nyhed er et levende produkt, der hele tiden udvikler sig.
  3. Hav modet til at tænke nyt. På den lange bane vinder de, der tør prøve grænser af og slippe det innovative drive løs. Bliv ved, indtil du kan svare på spørgsmålet: what makes you special?

Simon Stilling

Chefredaktør

Simon Stilling

Pernille Holbøll

Nyhedschef

Pernille Holbøll

Har du tre gode råd til PR-Chefen?

  1. Din historie skal være ny og skarpt vinklet. Hvis vi skal gætte os til, hvad din pointe er, så dør din historie. Hold budskabet tydeligt og kun et ad gangen.
  2. Målrettede historier har langt større succesrate for at ryge i medierne. Sæt dig ind i, hvilken type historier hvilke medier trykker. Metervare-pressemeddelelser bliver slettet, så pitch din historie for et udvalgt medie i stedet for at sende den bredt ud.
  3. Kend gamet. Sæt dig ind i, hvem der er nyhedschef på de forskellige medier og kend et par journalister inden for dit felt. Det er godt at relationsbygge med journalisterne og tænke over, hvad du eller din historie kan gøre for journalisten. Det kan f.eks. have værdi for en journalist at få historien eksklusivt.

Har du tre gode råd til Content Strategisten?

  1. Vær generøs. Giv mere til dine brugere, end du forventer at få igen. De fleste virksomheder ligger inde med indhold, som er virkelig brugbart for andre. Hjælp et menneske og skab en ven.
  2. Pressemeddelelsen er død. Det er naturligvis ikke udelukket, at man kan komme ‘af med’ sin historie til medier gennem en pressemeddelelse, men det er virkelige kamelen og nøglehullet; redaktioner er ved at drukne i (elendige) pressemeddelelser.
  3. Dit indhold kan være nok så brugbart, men hvis det ikke også er indbydende og værd at dele videre, så vil det i bedste fald performe mindre end fortjent. I værste fald vil det være spild af kræfter.

Jonas Rathje

Ansvarshavende Chefredaktør

Jonas Rathje