Bo har  efterhånden en del erfaring med at producere Facebook LIVE historier, og det er de erfaringer, vi har spurgt ind til her. Det er ofte journalisternes arbejde og formater, der inspirerer os i MX-marketing. Vores tanke er derfor, måske kan det også inspirere dig? Vurdér selv.

 

Hvilke LIVE historier har du lavet?
Jeg har lavet LIVE fra diverse begivenheder. Alt fra åbningen af Roskilde Festival, hvor 35.000 mennesker blev sluppet løs på pladsen og febrilsk forsøgte at finde den helt rigtige teltplads over LIVE fra Distortion til LIVE fra åbningen af Folketinget, hvor vi besøgte Christiansborgs stylist, Pari, og snakkede med hende, imens hun havde Zenia Stampe i stolen.

 

 
Hvornår vælger du at lave en Facebook LIVE historie?
Efter min mening kan man lave LIVE på mange ting. Adskillige gange har det vist sig, at ‘ligegyldige’ ting/projekter er blevet en succes. Jeg synes dog, at en LIVE fortjener unikt indhold eller en unik idé. Det er en nemlig en unik mulighed for at vise læserne/seerne, hvad der sker lige nu og her. Derfor kan det være alt fra en demonstration, hvor man er med ude blandt masserne eller en anden begivenhed, hvor der sker ting, som ikke er hverdagskost. 

 


mms_live

Tag en pause og se M&Ms blive sorteret


iphone_unboxing

Unboxing af den nye iPhone 7 hos Humac


 

 

Hvilket element skal historien indeholde for at den egner sig godt til at blive vist på Facebook LIVE? 
Med hensyn til hvilke elementer, der skal være med, tror jeg, det er vigtigt, at der er en grad af spænding eller ’suspense’. Folk skal have en årsag til at blive hængende. Viser du dem, hvad der er målet med LIVEn med det samme, smutter de bare igen. Det er derfor vigtigt, at fastholde seeren så længe som muligt ved at have en relativ langsom spændingskurve mod klimaks.

 

Et eksempel kunne være, da vi lavede en LIVE fra et faldskærmsudspring. Her var den naturlige spændingskurve fra opstart til spring, og folk blev helt naturligt hængende for at se, hvad der skete, når Casper – vores kameramand, sprang ud. Grundet tekniske vanskeligheder oppe i højderne gik det dog ikke helt som ventet, men eksemplet er i min optik et skoleeksempel på, hvordan suspensen bliver holdt.

 

 

udspring

Se et sammenklip af indslaget her

 

 

Hvad er MX mest succesfulde LIVE historie?
Jeg tror faktisk, at den bedste til dato blev lavet for nylig, da vores journalist Joy lavede en ‘klam’ lagkage. Idéen var, at hun puttede forskellige, atypiske ingredienser på lagkagen for hver 50 likes, hun fik. Likes’ne strømmede ind, og hun måtte blandt andet smide pølse, oliven, makrel og sennep i kagen, inden hun til sidst skulle spise den, hvilket var det, som folk blev hængende for. Den havde på toppen 3.400 seere live, hvilket er helt vildt! Store medier som Daily Mail og CNN, som har millioner af følgere på Facebook, kommer ikke i nærheden af de tal.

 

 

Hvorfor virkede den godt?
Den virkede godt, fordi der var masser af suspense. Folk ville bare se, hvordan den kage smagte. Man kunne se, hvordan folk faldt fra, så snart hun havde taget den første bid. Dels fungerede den godt, fordi Joy er god på skærmen. Og det betyder i høj grad noget. Er det én, som folk gerne vil se på, eller smutter de, fordi ‘værten’ falder over ordene, ikke er charmerende eller dygtig nok.

 

 


Læs også: Mød Joy – en MX profil, med speciale i Snapchat


 

Hvilke learnings har vi gjort os, når vi sender LIVE historier. Er der do’s and don’ts?
Det er der helt sikkert. Jeg tror, hvis man vidste det, så lavede man aldrig en dårlig LIVE. Det gør man desværre, og det kan måske skyldes alt fra et forkert emne, et forkert tidspunkt, en dårlig levering eller Facebooks ‘uvilje’ mod at sende feed’et bredt ud (algoritmen). Mht. do’s kan svarene, ud fra hvad der virker, ses i de foregående svar.

 

 

Hvorfor skal man gøre det? Hvorfor ikke bare producere en almindelig video?
Normal video er godt, hvis det ikke er afhængig af tid og sted. Er det ikke det, er en normal video lige så god eller bedre. Dog har seerne med LIVE ikke noget valg. Vil de se med, må de se med NU. Med en normal video kan de se den til hver en tid, og det resulterer måske ofte i, at folk glemmer det og derfor ikke får det gjort.

Tak til Bo for input.


Tilbage til dig…
– kan du som brand få noget ud af Facebook LIVE?


Det er vi ret overbeviste om, at du kan.

Det kræver dog, at du har et godt reach, før det er umagen værd. Vi har før hjulpet Maria Casino med at broadcaste en række liveudsendelser på vores Facebookside, som ramte næsten 100.000 seere. 

Tellymo stod bag produktionen, som endda var Facebook LIVE-verdenspræmiere – altså første gang et brand fik broadcast liveudsendelse på Facebook. Det gik så godt, at Maria Casino er blevet shortlistet til en pris fra Native Advertising Institut.

En pris som de kæmper med andre verdensbrand om også. Den historie kan Martin Ottesen fortælle meget mere om. Martin  har specialiseret sig i native advertising.

 

https://www.youtube.com/watch?v=zZaxEbMWDUQ

Sammenklip af Maria Casino’s Facebook Live programmer

 

mx_mc_dslr_mx_opslag_170616

Maria Casino Advetorial i MX

 

 

 


Læs også: Mød Martin Ottesen – specialet er: native advertising


 

 

martinottesen

foto-1

Bo Weile

Bo blev uddannet journalist i 2008, og har arbejdet på MX-redaktionen siden MX blev relanceret i april 2013. Bo er kendt i huset for sin hjælpsomhed, det gode humør og positive approach. Bo tilhører Pløk-gruppen, som er en gruppe af journalister, der står for at lave avisens forside. Det er derfor mange brede emner, de arbejder med, og det kan være alt fra social- og sundhedsstof til politik og krim. Bo har god erfaring med Facebook LIVE og andre skæve formater også.

Tidligere indlæg


Small Data – de små sladrehanke i dit hjem og dit liv


Uddannelsestema: Fokus på uddannelse 2017 i metroxpress


Facebook LIVE: Do’s and Don’ts fra Bo


Customer Experience: Lad mig ikke vente


Opslag: Et populært annonceformat