Hvem køber gaverne, hvornår og til hvem?  Her har vi samlet et par indsigter, som du der lever af at sælge julegaver, med fordel kan tage med dig.

Danske kvinder er hurtig ude, når der er tale om køb af julegaver. Det er i virkeligheden et gaveræs, næsten halvdelen af de danske kvinder stiller til start i allerede i november. Det samme gælder kun for 30 procent mændene, viser tal fra Dansk Erhverv.
 
 

FIF: Start din markedsføring allerede i november.

 


Læs også: Det er penge ud af vinduet, hvis du ikke forstår kvinder



 
Maria fra LoweFriends har i tidligere blogindlæg på mxmedia.dk fortalt os, at i de danske hjem står kvinderne for 74 % af alle købsbeslutninger. LoweFriends og AIM Create står bag Skandinaviens største analyse om kønnenes købsbeslutninger. Her konkluderes det, at de danske kvinder er utilfredse med, hvordan annoncørerne kommunikerer til dem.
 
 

FIF: Målret 75% af din markedsføring til kvinder.

 
 
En kvinde træffer beslutninger anderledes end en mand. Hun vil oplyses grundigt, og hun gider ikke urealistiske idealbilleder, som er langt fra hendes hverdag. Tal ikke ned til hende, for du sælger hende ikke en kaffekande på at farve den lyserød.

 

Selv-na¦èr-der-bliver-kommunikeret-til-kvinder-er-der-stor-utilfredshed
 
 

FIF: Differentiér dine budskaber til kvinder og mænd.

 
 


Læs også: Hvordan taler man til kvinder



 

Alle elsker at modtage gaver, og som det ser ud, så elsker danskerne også at give gaver, for de begynder allerede flere uger før jul med at købe julegaver.
 


Læs også: Fem tips til din juleplanlægning i marketing



 

Måske ikke overraskende bliver størstedelen af julegavebudgettet brugt på gaver til børnene. Faktisk så er det over en fjerdedel af de adspurgte danskeres julegavebudget – helt præcis 25,8% – der går til legetøj og spil, mens bøger og sportsudstyr indtager de efterfølgende pladser.

I Danmark:

Legetøj og spil: 25,8%
Bøger: 18,9%
Sportsudstyr: 17,4%
Elektronik: 7,0%
Interiør/husholdningsartikler: 6,8%
 

Sådan forholder det sig ikke i nabolandene

I Polen bliver en stor del af budgettet også brugt på gaver til børnene. Det er dog ikke børnene, der sluger det meste af julegavebudgettet i Finland og Estland.
Her kan vi nemlig se, at der bliver brugt flest penge på julegaver til de voksne.
 

I Finland:

Tøj: 19,1%
Sportsudstyr: 15,2%
Alkohol: 12,2%
Elektronik: 11,2%
Bøger: 10,5%
 

I Estland:

Bøger: 22,9%
Alkohol: 14,8%
Wellness: 10,6%
Sportsudstyr: 8,7%
Legetøj og spil: 9,1%
 

I Polen:

Kosmetik: 28,2%
Legetøj og spil: 26,1%
Slik: 14,1%
Tøj: 9,3%
Bøger: 6,3%

Det er kvinderne du skal have fat i

Vi kan med andre ord konstatere, at det er sandsynligvis en kvinde, som beslutter hvilke gaver, der skal købes. At hun, hvis hun skal købe dem selv, nok køber dem allerede i november. Godt 25% af budgettet går til børnene, og at hun spenderer lidt ekstra i år.
 


Læs også: Black Friday Annoncer – Medier & Marketing



 
Men hvor finder du dem, og hvor mange skal du bruge?
Metroxpress er et stærk medie, når de kommer til kvinder. Faktisk er der hver uge flere kvindelige læsere af metroxpress, end der er af de to mest læste dameblade Alt For Damerne og Femina tilsammen.

Kontakt konsulent eller Betina

Hun hjælper hun dig, så du får sammensat den perfekte medieplan målrettet kvinderne.

 

 

Kilde: LoweFriends & AIM Create
Kilde: metroxpress
Kilde: Ferratum, Christmas barometer 2015
Kilde: Index Danmark /Gallup 1H 2016