Metroxpress’ egen markedsføring i år er primært taktisk funderet. I september afviklede vi den tredje læserkampagne, hvor formålet er at øge loyaliteten og hverve nye læsere.

Denne lille video viser kampagnens eksekvering og resultater

 

https://www.youtube.com/watch?v=7sPHvAOS2rY

 

 

Konkurrencer – som et taktisk greb

Vi bruger et taktisk greb, hvor konkurrencen er omdrejningspunktet og driveren for, at flere aviser bliver samlet op. Vi ved fra vores læserinterviews og spørgeguides, at valg af præmier, sandsynligheden for at vinde og øjeblikkelig svar er tre ting, der er vigtige for en konkurrences succes.

Hver gang justerer vi lidt her og der, og det er nu lykkes os for trejde gang i træk, at få konkurrencen til at performe bedre end den forrige. Denne gang deltog 100.007 læsere på 10 dage. Et resultat vi er glade for.

 

hvadmotiverededigtilatdeltage

 


Læs også: Hvad vi har lært om at lave marketing-konkurrencer


 

 

collage

 

 

 

Medier

Kampagnen udspiller sig på 10 stormfulde dage, hvor der er fuld skrald på budskabet, opmærksomheden og præmiefordelingen. Vi dyrker ikke det med at trække ting i langdrag. Det er nu, det er stort, og du vinder med det samme.

For at kunne det, kræver det nogle distributionskanaler, der kan få budskabet ud og deltagerne ombord i en fart.

 
Avisen trækker læsset

Det er ingen tvivl om, at avisen er den stærkeste platform, vi har i spil.

69% af deltagerne deltager inden kl.14.00 og følger derfor avisens livstid. Derfor betyder det naturligvis en del for dagens deltagerantal, hvor synlige vi har været i avisen. 

 


antaldeltagere2


antaldeltagere


 

 


Læs også: Opslag: Et populært annonceformat


 

Vi kickstarter altid større læserkampagner med det annonceprodukt, der har størst mulig impact fx et MiniCover eller et Opslag på dagens MX.

Derudover skriver vi til vores godt 65.000 sms-permissions, og på kampagnens første dag sender vi 20 hånduddelere ud i morgentrafikken for at møde pendlere med goodiebags, flyers, god karma og en opfordring til at deltage i konkurrencen.

 

love

 


Læs også: Hånduddeleren – Et personligt kontaktpunkt


 

Kampagnen skal holdes aktiv

For at sikre et høj momentum under hele kampagnen, aktiverer vi løbende vores boostknapper, som vi kalder det. En boostknap er fx en Snapstory, et Nyhedsbrev, et sms-push eller indhold som fx en type-test. Effekten er tydelig de dage, hvor vi skubber ekstra på.

 


Læs også: Hvilken shopping-type er du?


 

topelement

 

 


Læs også: E-mail markedsføring til salg


Vi arbejder som et racerteam…

Når man arbejder som et racerteam, er det ikke kun hårdt arbejde, tempo og hurtige pit stop, der afgør løbet. Det er i høj grad indsigterne, som vi finder gennem vores dataarbejde, analyser og de tests, vi udfører. 

 


Læs også: Kan man lave Call-2-Action på Snapchat?


 

Vi booker altid en annoncetest via YouGov og får svar på, om vi lykkedes med at kommunikere tydeligt.

Her ser du benchmarket i forhold til vores forrige kampagne. Alle punkter ligger over den gennemsnitlige annonce, men vi erfarer, at vi denne gang er lykkedes endnu bedre på de to vigtige: Budskabsforståelse og Købsintention. 

annoncetest

 


Læs også: Annoncetest: Se hvor vores annonce fejlede


 

Der blev læst 58.522 flere aviser

Efterfølgende sender vi spørgeguide ud, og interviewer nogle af konkurrencedeltagerne.

De har bl.a. fortalt os, at i konkurrenceperioden har 26% af dem læst mere MX, end de plejer. Det bekræfter vores distributionstal også, da vi kan se, at vi i periodens 10 dage havde 58.522 flere pick up af avisen i forhold til to uger forinden. 

 

citat_mieMie Bilberg, Customer Experience & Marketing Direktør – metroxpress.

 


Læs også: Taktisk markedsføring – sådan


Har du planer om at eksekvere en stor konkurrence i 2017?

En konkurrence kan give dig nye permissions og giver en anledning til at få iscenesat dit produktudvalg i en anden kontekst, end det sædvanlige tilbuds-line up. 


Læs også: Se sidste kampagnes landingpage her


Vil du nå bredt ud og tale til mere end 2 millioner unikke danskere, uden at det skal koste dig hele årsbudgettet, kan du booke en kampagne, som den vi har eksekveret her.

Fordi kampagnen også tilgodeser vores behov for at vinde flere læsere, giver det dig en fordel prismæssigt.

Kampagnen vil blive søsat i samarbejde med MX-marketing og inkluderer derfor vores know how, arbejdskraft og efterhånden store erfaring med taktisk markedsføring.

Eksklusivitet
Der er tale om et eksklusivt samarbejde, da du normalt ikke kan booke kampagnehjælp fra MX-marketing. Ikke fordi vi ikke vil, men fordi vi har travlt med egne kampagner, og du ved jo godt, hvor meget tid det tager.

Vi lancerer en ny læserkampagne d. 5. december, og det er i samarbejde med HUMAC. Du kan jo følge lidt med der og se om det kunne være noget for dig også.

Kontakt Peter Hein

Vil du vide mere om mulighederne, så kontakt Peter. Peter er sparringspartner for nogle af Danmarks største brands og han er gavmild med de gode råd. Det koster intet at tage fat i ham.

 

kontaktpeter