Omslaget er et eksklusivt valg og en klar favorit blandt danske annoncører.

Det er populært fordi:

1: Du ejer forsiden på Danmarks mest læste dagblad, den dag omslaget er dit

2: Du får et reach og et impact, andre reklameplatforme har svært ved at konkurrere med 

3: Du har maksimal dominans i gadebilledet med 300.000 plakater i bevægelse

 


dreng_cykel_uptur


anette_hilfiger


lille_dreng_verdensbedstenyheder


 

 

Q&A med Christoffer

Vi har spurgt Christoffer, som er én af vores erfarne konsulenter, der har været med til at eksekvere hundredevis af omslag, hvad man skal vide om denne løsning?

Når jeg booker et omslag på MX, hvad er det, så at jeg får?

Et traditionelt omslag er et tresiders omslag. Det betyder, at du får forsiden, side to og bagsiden at kommunikere på.
Man kan tilkøbe den fjerde side, hvilket mange vælger.

 

 



Nederst i billedet kan du klikke og se alle sider i omslaget.

cocacola_3sider

Tre-siders omslag fra Coca Cola


Nederst i billedet kan du klikke og se alle sider i omslaget.

energiMidt_binder

Fire-siders omslag fra EnergiMidt




Ved at tage ejerskab på Danmarks mest læste dagblad, opnår du dominans i gadebilledet. Det daglige oplag er på ca. 300.000 aviser, og på den måde har du 300.000 plakater, der bevæger sig rundt i bybilledet med dit budskab på. Du når derfor både avisens mere end en 500.000 daglige læsere, men også hende der sidder overfor i toget, ham der passerer læseren på gaden, og hende der blot konstaterer, at der ligger en avis på kantinebordet.

  

Hvilke omslagsløsninger findes der?

Nu har du valgt Rolls Roycen.
Så spørgsmålet er, hvilket udstyr skal du have den på gaden med? Og hvor skal den køre?

 

Du kan vælge tre forskellige papirløsninger til dit omslag.


lotto_normal
Almindelig avispapir, således at det opretholder sin naturlige form og er en naturlig del af avisen.

pandora_glittet
Glitteret papir, så giver du læseren en sanseoplevelse, da din reklame føles anderledes end resten af avisen. Det er en mulighed for at kommunikere eksklusivt. Dine billeder vil stå skarpe og smukke, som i et Magasin – men dit reach er langt større end nogen magasiner kan give dig selv i segmenter. Et eksempel – du når flere kvindelige læsere i MX, end du gør i Femina og Alt for damerne tilsammen.  


ikea_80g
80 grams papir. Her stikker dit budskab af fra resten af avisen, da følelsen af papiret er anderledes i og med, at det valgte papir er tungere. Når du vælger denne løsning, følger der altid fire midter sider med også. Du får derfor otte sider i alt. Det giver dig stor taletid og god mulighed for at præsentere dine produkter eller kommunikere dit budskab.



Kan man segmentere sit omslag?

Ja.
Det gjorde Tommy Hilfiger, da de skulle relancere deres nye butik på Strøget. De fik trykt omslag på 100.000 aviser, der blev fordelt til københavnerne. Det kan segmenteres på postnummer, dog mindst i et oplag på 50.000 stk.

Klik nederst på billedet nedenfor, så kan du se alle otte sider.


Læs også: Case: Tommy Hilfiger


 

Har du et eksempel på et godt omslag?

Jeg synes, at Norwegian og Visit Moroccos løsning var virkelig god. En løsning de øvrigt lavede i samarbejde med vores kreative afdeling for native ads. – MX PartnerLAB. De valgte et 80 grams omslag, segmenteret til Storkøbenhavn og Nordsjælland. De brugte forsiden og bagsiden som appetizer for deres fælles formål – at sætte fokus på Marrakech som rejsemål. 

De valgte et lækkert billede som blikfang og fik åbnet op for historien på en elegant og interessant måde. Deres logo har en tydelig placering på forsiden, uden at ødelægge billedets effekt.

På side to, samt de fire sider i midten, er der indhold om destinationen. Indholdet holder et højt æstetisk niveau, men der er stadig plads til at skrive fakta om Marrakech og praktiske informationer, som de ved, er vigtige for kundens valg.   
 
På sidste side (før bagsiden) har de et rent taktisk budskab, som sikrer dem en klar afmelding på, hvor man skal booke sin billet til Marrakech.

Tommy Hilfiger brugte samme princip, de havde dog det taktiske budskab på side to.

 

Klik nederst på billedet nedenfor, så kan du se hele omsalget.

 

Tre forskellige måder at bruge et omslag på

 

Involvering & Engagement

Vi har jo selv brugt omslaget til at sende et tydeligt budskab i forbindelse med Copenhagen Pride. Her valgte vi at anvende den mulighed papir har, at du kan folde det, og lave en hat ud af det. Det, ved jeg, fik god respons, og det var en god måde at aktivere sit budskab blandt læserne. Folkebevægelsen mod EU har lavet en NEJ-hat i valgkampen, men hvem mon laver en nisse-hat til jul? Eller papirflyveren eller andet? Det er sjovt, jeg kan sagtens se, andre brands kan bruge den mulighed også.

 

 

 

Taktiske budskaber
Imerco bruger omslaget taktisk, hvor de udnytter opmærksomheden til at præsentere deres gode tilbud.

Nederst i billedet kan du klikke, og se alle sider i omslaget.

 

Awareness
Northside brugte omslaget til awareness og sender dermed Vest-læserne en klar besked: Vi ses på Northside.  

Nederst i billedet kan du klikke, og se alle sider i omslaget.

 

Hvem vælger et omslag?
Omslaget har en ret bred portefølje, da det som løsning appellerer til alle, der har brug for massiv dækning. Vi ser alle brancher på omslaget. Efterspørgelsen er høj, og det er den løsning, vi oftes er udsolgt på. Det er vores mest populære løsning.

 

Er der begrænsninger?
Man skal være klar over, at på et nyhedsmedie der bestemmer chefredaktøreren.

Det betyder, at hvis der sker noget helt vildt, har han lov til at annullere et omslag, fordi den redaktionelle forside på morgendagens avis skal have den maksimale opmærksomhed. Jeg mindes ikke, at vi har været i den situation, men det kan ske, og det er den præmis, man indgår aftalen på.

 

Er der noget man ikke må, hvis man vælger et omslag?
Man må ikke lave et helt sort omslag. Det har vi før gjort. Men det var en dårlig idé, da den sorte farve smitter af og fordi sort får avisstativet til at se tomt ud på lang afstand. Vi har løsninger, hvis man gerne vil kommunikere sort, og det hjælper vi annoncøreren med.

 

Må man kommunikere taktiske budskaber?
Ja men forsiden må ikke ligne en tilbudsavis, for så får du ikke 300.000 aviser samlet op og læst af over en halv million læsere. Imerco er et godt eksempel på, hvordan det kan gøres uden at balancen tipper.

 

Må man booke alle dem man vil – fx 20 dage i streg?
Nej. Der er en begrænsning på, hvor mange omslag vi tillader pr. måned. I ugen, hvor der er Black Friday, gør vi en undtagelse, her kan hver dag bookes med et omslag, og det bliver hver dag også. Det er det første, der bliver udsolgt i den uge. De første booker omslaget allerede i januar.

 

Skal der være et MX logo på et omslag?
Ja, og det er til din fordel. For tror folk, at det er en tilbudsavis, samler de den ikke op. Trofaste læsere genkender mediet på logoet, så det er din garanti for, at dit budskab kommer bredt ud.

 

Må jeg kommunikere, hvad jeg vil?
I princippet ja. Så længe det er indenfor dansk lovgivning, som du selv er ansvarlig for at følge.

 

Er det dyrt?
Det er nok den billigste outdoor løsning, du kan booke med det reach. Tænk på, at med ét slag, når du på én dag over en halv million danskere, og så er det stadig langt fra den pris, du betaler for at hænge plakater op i byen og tv annoncering. Prisen varierer, og er afhængig af dagen du vælger. Fleksibilitet spiller også en rolle ift. pris.

 

Jeg er klar til at booke hvad skal jeg levere?
En pdf fil med dit materiale. Det skal leveres to hverdage før indrykning, da det skal gennemgås nøje for farvetjek, format mm. Det er forsiden, så den skal være lige i skabet, og det hjælper vi dig med, at den er. Se i øvrigt materiale og priser for specifikationer.

  

Findes der andre gode løsninger, af samme kaliber? 

 


ekstra1

2 siders omslag på side 1-2


ekstra3

Minicover


ekstra2

Bottomcover


 

Har du spørgsmål, eller vil du vide mere så kontakt Christoffer

 

carina

 

christoffer

Christoffer Høg

Christoffer har været hos metroxpress siden 2012 og er stærk i kreative formater. Han kommer fra Clear Channel og SBS Radio og har derfor god erfaring med annoncering på tværs af  kanaler og platforme. Christoffers portefølje af brands, han samarbejder med, er stor. Derfor bidrager han med indsigter og erfaringer fra forskellige brancher og forskellige opgaver, der anvender annonceformater. Du får god kreativ sparring med Christoffer ombord og han elsker, at udfordre format og idé.

Kontakt Christoffer her:
choeg@mx.dk 
Tlf. 21 84 51 88

Tidligere indlæg


Uddannelsestema: Fokus på uddannelse 2017 i metroxpress


Opslag: Et populært annonceformat


Kreativ annoncering: Tre måder at bruge papiret på


Mød Anders Hemmningsen: fyren der sender dit budskab viralt


Kampagneresultat: Tal og erfaringer, vi normalt ikke deler