Kvinder
I maj har vi haft fokus på kommunikation til kvinder. LoweFriends har foretaget en analyse af kønnenes købsbeslutninger og konkluderer at for mange annoncører skyder forbi, når de taler til den de burde tale til – kvinden. Kvinder udgør et større vækstpotential end BRIC-landene tilsammen, derfor er der al mulig grund til at lære kunsten at kommunikere til kvinder.

Vi har valgt et par gode annonce-eksempler fra MX-universet. Vi kender ikke kampagnernes ROI, men vi kender vores målgruppe og vi har læst samtlige gæsteblogindlæg fra LoweFriends spækket med indsigt og gode råd om, hvordan man når kvinderne. Vi har valgt annoncer udfra de 4 Grund Principper Læs om de 4 Grundprincipper

 

Microsoft
Pinlig annonce gav gevinst

Vi bliver jo nød til at nævne denne outstanding gode, modige og lige til kanten-annonce fra Microsoft, som fik stor viral succes.

Læs historien på business.dk

 

Den blev designet til at udløse MX-effekten. MX-effekten er det, der sker, når en social medie-kampagne kickstartes på print. Det er stadig et udsædvanligt fænomen, fordi vi endnu kun har set, at ét printmediet nemlig metroxpress kan den tryllekunst.

Kvinder er presset på tid, men samtidig er de meget sociale. Smartphonen og sociale medier er som skabt til kvinden, da hun sparer tid og kan holde kontakt til sit netværk uden at gå på kompromis med hendes tætpakkede program. Kvinder gider ikke det polerede glansbillede, og derfor er det autentiske og det nærværende ved at lave en brøler, som vi alle kan sætte os ind i, utrolig godt ramt, og det gør annoncen relevant på et helt andet niveau.

Læs blogindlægget: Hvordan taler man til kvinder

 

Denne kampagne blev kørt som en helsidesannonce, en advertorial og fem boble indlæg, som både blev eksekveret på truestory365.mx.dk og med en visning i avisen. Derudover var der et konkurrenceelement, som vi sendte ud via vores nyhedsbreve, der modtages af godt 60.000.

Kampagnen fik 818 likes, 127 kommentarer og 127 delinger. Kvinderne var i overtal hos dem, der engagerede sig i kampagnen. Vi tænker dette må være argumentet for, hvorfor den var særlig godt kommunikeret til kvinder.

onedrive

Microsoft_truestory2x70-1

 

 

loreal

L´oréal
Forskning har brug for kvinder

Denne annonce kalder om noget på søstersolidariteten – den ramte mig, hvad med dig?
I gæsteblogindlæggene fra LoweFriends har Maria Damm Jensen ud fra analysen om kønnenes købsbeslutning konkluderet, at fællesskabet er det vigtigste for kvinder, og at kvinder tager ansvar. Vi tænker, at denne annonce er ramt spot on på det kommunikative budskab.

Læs blogindlægget Effektiv markedsføring til kvinder

 

 

 

TDC
Del livet

Denne annonce taler til fælleskabet i ”Vi-form”, og den handler om noget større end et mobilabonnement,  netop dét vi i virkeligheden køber – en mulighed for kontakt med venner og familie. Telefonen, netværket og abonnementet er blot vejen til målet. Vi synes, at denne annonce er rigtig fin, og vi tror, at TDC kommer godt ud både på kommunikationen og ved at undgå det evindelige ved altid at skulle tale pris. Annoncen har kvinde-appeal.

tdc

 

 

Hm

H&M
Køb for 500 kr.

Denne annonce er klassisk på det, som print er stærkest til – æstestik og call2action. Det er en visuel oplevelse, et godt tilbud, der er hurtigt at afkode, og kvinden er smuk men ikke urealistisk. Hendes moment på stranden kunne også være dit og mit. Ja tak til H&M – I får os til at handle.

 

 

Coca Cola
#choosehappiness

Coca Cola eksekverede i maj dette tre-siders omslag, hvor de fik skabt brand awareness af den helt store målestok. Dette omslag blev holdt i hænderne på over en halv million danskere den dag og set af millioner (måske) andre. Der er en fidus ved at købe omslag hos metroxpress – du køber samtidig en slags outdoor kampagne til en langt lavere pris, end hvad et skilt på Rådhuspladsen eller ved busstoppestedet koster.

Coca Cola går efter engagement og opfordrer danskerne til at ”Donér et Smil”. Donér et Smil-siden er bygget op som en native advertising annonce, hvor indholdet ligner metroxpress’ eget. Det er en god idé, for det giver mere taletid til Coca Cola, og de lykkes med at få skabt den gode karma om deres brand, som kampagnen ligger op til. Coca Cola udløser MX-effekten ved at kickstarte deres social medie-kampagne med denne printannonce, der lever socialt med #doneretsmil fik 602 på instagram.

cocacola

 

cocacola2

 

stylepit


Stylepit
Til hele familen

Et tresiders omslag kickstartede Stylepits kampagne med et brag i april. Kampagnen blev efterfølgende fulgt op af to helsider og en onsert med en rabatkode samt en uges visning af et kampagnespot med en rabatkode på MX Train TVs skærme i S-togene. Formålet med kampagnen var at skabe awareness og branding i forbindelse med Stylepits 15 års fødselsdag.

De kommunikerer til hele familien og det fælleskab, som kvinden sætter højt på dagsordnen.
Selfiekonkurrencen udløser også et liv på de sociale medier, hvor hele 623 danskere har kastet et håndtegn efter #stylepit15. Håndtegn og hashtag er én god måde at kommunikere med vores læsere på, for de forstår sproget.

Godt gået og god udnyttelse af MX-effekten.