Hver måned samler vi op på de annoncer, vi har bemærket for noget særligt. Dem fortæller vi om i Marketing Best Practice indlæggene. Engang imellem har vores Best Pratice et fast tema f.eks. branding eller markedsføring til kvinder. Rammen for dagens indlæg er uden et fast tema, andet end at de blev eksekveret i MX-universet i august og september.

Vi kender ikke altid kampagnens ROI, men vi kender vores målgruppe, og hvordan man laver god kommunikation til dem på vores platforme, og vi vurderer kampagnen ud fra det.


DriveNow

DriveNow er et nyt bybilskoncept, der blev lanceret d. 3. september, som både et alternativ og supplement til den offentlige transport i København og på Frederiksberg.

På lanceringsdagen stod der 400 spritnye DriveNow BMW i3 elbiler klar til brug rundt om i København. Metroxpress var den primære marketingpartner på lanceringsdagen og de efterfølgende 2 uger. Kampagnen startede med omslag overfor metroxpress’ 308.000 læsere i Øst. Dette resulterede i flere tilmeldinger på lanceringsdagen end i nogen anden DriveNow by i verden. Omslaget blev fuldt op af yderligere 9 indrykninger af henholdsvis opslag og helsider, og samlet set opnåede DriveNow mere end 50% flere registrerede tilmeldinger end deres målsætning.

På lanceringsdagen var der desuden 9 hånduddelere, med beachflag på ryggen, der kommunikerede DriveNow budskabet. De samplede 7.000 rabatkuponer sammen med dagens metroxpress. Der blev også vist et spot på MX Train TV, og der er banner på mx.dk.

Vi planlægger nu sammen med DriveNow næste boost i samarbejdet, og fokus er stadig nye registreringer, men ligeledes at gøre opmærksomhed på det indbyggede fordelsprogram.


Drivenow


 


 

 


Betalingsservice – Hvad er det værste, du nogensinde har glemt?

En annonce fra Betalingsservice eksekveret som native advertising. Native advertising har den fordel, at hvis det er veludført, giver det mere læsetid hos forbrugeren. Men hvad er det, der gør, at man læser en annonce fra ende til anden? I dette tilfælde kan vi konstatere, at vi var flere på kontoret, der læste med.

Betalingsservice tog udgangspunkt i en situation, vi alle genkender, og måske endda husker med en lidt krøllet ansigtsmimik, fordi den lægger op til at genkalde minder fra en virkelig uheldig situation, vi engang befandt os i. Med andre ord, vi kan genkende os selv her.

Vi synes, at deres appoach interessant, og vi ved fra en forbrugeranalyse, vi foretog i november 2014, at mange af vores unge læsere samlæser avisen og undervejs drøfter, hvad de læser. Vi kan forestille os, at denne annonce fint kan byde op til en ret sjov samtale om virkelig uheldige oplevelser forårsaget af vores glemsomhed.


NETS


 


 

 


Stylepit – Mid season sale

Stylepit har eksekveret et nyt omslagsformat – minicover. Vi synes, at det er et interessant format fordelt over 8 kolonner. Foruden to minicover har Stylepit indrykket 2 helsider for at promovere deres udsalg og hæve salget i en tid, hvor vintertøj og efterårskollektioner langes over disken i stor stil.


stylepit_2


 


 

 


Danmarks Naturfredningsforening – Naturens dag

Den er bare virkelig sjov den her!

Smil smitter og gør indtryk – så vi vil mene, at de er lykkes med at trænge igennem støjmuren med dette budskab. Filmen var et ud af tre forskellige spots, som blev eksekveret på MX Train TV i perioden 31. august til 12. september, hvor Naturens Dag fandt sted.


https://www.youtube.com/watch?v=IxHZF2kRyI0

 


 

 


SAS – Kom et skridt nærmere drømmerejsen hver dag

Dette omslag blev indrykket første gang 2. september, som også var den morgen, hvor vi var mange, der stod tidlig op for at se Andreas Mogensen blive sendt afsted på hans drømmerejse.

SAS griber begivenheden og minder os om, at vi alle kan blive sendt afsted på drømmerejsen. Omslaget blev eksekveret igen d. 8. september og er iøvrigt bakket op af 10 helsider med forskellige budskaber og destinationer.

 


SASsas_2


 


 


Arla

Arla både overrasker og pirre vores nysgerrighed med denne video. Det synes vi at de lykkes godt med.

Deres budskab bliver til en nyhed og den har endda en fællesskabsramme, det appelerer til de fleste af os MX-læsere.


https://www.youtube.com/watch?v=wa5YNoMtpZI


 


Travelguide

Travelguide har indrykket denne halvsides annonce 3 gange i metroxpress og har haft en helsides med i plus+.

Vi ved fra Travelguide, at den virker rigtig godt. Den er konstrueret som native advertising, hvor udformingen ligner redaktionelt indhold. Når indholdet så også er godt og brugbart for læserne, vil det få en effekt, og den er tydelig, siger Travelguide.

 


Læs også: Marketing best practice i native advertising



Travelmarket


 


 

 


Sparta – Copenhagen Half marathon

Denne video har vi valgt, ganske enkelt fordi det er en god og relevant historie for københavnerne. Den blev eksekveret på MX Train TV i dagene op til, at der var halv marathon i København, en begivenhed som knap 20.000 løbere deltog i. Mere end en halv million pendlere i hovedstadsregionen ser MX Train TV om ugen.


https://www.youtube.com/watch?v=wxV7d00vAIY

 


 

 


Stadium

Stadium benytter deres taletid i Danmarks største dagblad på at udvise omsorg og god stil.

I følge Metropolitan Report #1* ved vi, at metropolitans bekymrer sig mere om hinanden. 55% har doneret til velgørenhed, og 86% af dem praktiserer at være venlige og hjælpsomme.

I Metropolitan Report #2* viser analysen, at 53% af metropolitans foretrækker at købe produkter fra brands med et godt formål fremfor et brand, hvor formålet er ren profit. 78% af dem mener, at virksomheder bør tage et større socialt ansvar.

Metropolitans udgør størstedelen af vores læsergruppe, og de er bevidste om den magt, deres pengepung har – 34% har boykottet brands eller produkter.

Stadium applererer til metropolitans værdier med denne annonce og viser, at de tager ansvar. Vi tror, at læserne tog godt imod dette budskab fra Stadium.


Stadium


 


Læs også: Marketing best practice i branding


 

Kilde: Metropolitan Report #1 udkom i 2011 på baggrund af en international forbrugeranalyse, der havde til formål at give indsigt og forståelse af en metropolitan i aldersgruppen 18-49 års mindset, værdier og livsstil. 15.000 metropolitans fra 30 forskellige byer (blandet andet København) i 6 forskellige lande deltog i første rapport. Analysen blev fulgt op i 2012, hvor Metropolitan Report #2 udkom på baggrund af 29.000 spørgeskemaer, der var blevet besvaret af et Metropolitan panel i perioden maj- september 2012. Panelisterne i report #2 var fra 25 forskellige byer blandt andet København, og der var en ligelig fordeling ifht. alder og køn. Rapporten blev udgivet af Metro International og lavet i samarbejde med United Minds.