Hver måned samler vi op på de annoncer, vi har bemærket for noget særligt. Dem fortæller vi om i Marketing Best Practice indlæggene. Engang imellem har vores Best Pratice et fast tema f.eks. branding eller markedsføring til kvinder. Rammen for dagens indlæg er uden et fast tema, andet end at det er reklame, der er eksekveret i MX-universet i november. Du er meget velkommen til at byde ind med din mening og annonce-input.

Vi kender ikke altid kampagnens ROI, men vi kender vores målgruppe, og hvordan man laver god kommunikation til dem på vores platforme. Her følger kampagner, som har fanget vores øje, enten fordi de er godt kommunikeret, og/eller kreativt eksekveret.

 

 

 


Magasin

Magasin har indført en Christmas Jumper dag – det er d. 20. november. Det fejrede de ved at sende en stribe MX-hånduddelere på gaden iført Christmas Jumpers fra Magasin. Der var designet beachflag, der flagede budskabet, og der var også tilknyttet en auktion, hvor du kunne byde på syv Christmas Jumpers, kendisser som Andrea Elisabeth Rudolph, Anette Heick og Ole Henriksen har designet. Pengene fra auktionen blev doneret til Dansk Folkehjælp og dermed til dem, der trænger til julehjælp. Det er “purpose marketing”, og det er god stil.

Vi ved, at MX-læseren går op i om virksomhederne tager socialt ansvar. I følge The Metropolitan Report #1, er metropolitans “caring egotists”, hvilket betyder, at de er individualister, men prioriterer at hjælpe andre og er opmærksomme på, hvilke virksomheder der tager socialt ansvar.

Magasin har taget disciplinen native advertising til sig. De indrykker godt indhold i form af julegaveinspiration og guider til både julegaver og påklædning til julefrokosten. Annoncer i MX kombineres med sponsoreret indhold på mx.dk



 


Magasin_Julen2015_MEX_redaktionel_210x280_ChristmasJumper

Magasin_Julen2015_MEX_redaktionel_210x280_1


magasin_sampling



 


Dunkin Donuts

Dunkin Donuts brugte løsningen on-sert til at skabe opmærksomhed omkring deres butik i Odense. Det er en god måde at få opmærksomhed på og at sende folk i butikken for at bytte on-sert til noget lækkert.


Onsert Dunkin Donuts



 


Nicotinell

Nicotinell har sat sig for at hjælpe danskerne til at stoppe med at ryge. De indrykker native advertising – kendetegnet ved at være indhold, der i form og funktionalitet minder om mediets redaktionelle indhold. På den måde får læseren mere af det, som læseren i første omgang tilgik mediet for at få, og annoncøren får mere opmærksomhed. Native advertising er det modsatte af disruption-marketing, hvor man forstyrrer læseren med sine budskaber. Vi synes, at Nicotinell gør det godt med artikler, der belyser udfordringerne, mulighederne og metoder, der findes ved at stoppe med at ryge. Nicotinells indhold er at finde både på mx.dk og i MX.



 


nicotinell_belon

nicotinell_motivation

nicotinell_personer

nicotinell_sundhed


 


Stylepit

Hvorfor kun have én Black Friday salgsdag, når man kan have syv? Stylepit går ALL IN på Black Friday og det fortalte de så over en halv million danskere i mandags, ved have mini-cover på for og bagside og opslag på side 2 og 3. Så kan man heller ikke sige det meget tydeligere.

OHH NO –  FEJL!?
Men kender du det… det var ikke den korrektur-læste annonce, der blev sendt til tryk. Det blev opdaget, da den var trykt.. ohh noo.. hvad gør man så? Man udskriver en “Find 10 Fejl konkurrence” og straks smed Stylepit denne video på deres Instagram profil med opfordring til at finde 10 fejl og deltage i konkurrencen om 1000 kr.

Vi synes, at det var veludført “damage control” og vi ved jo, at fejl kan være præcis det krydderi, der giver en annonce nok smag til at få stor opmærksomhed…Fejl gør os autentiske og det er slet ikke så ringe endda, hvis man spørger de unge forbrugere. Vi tror, at Stylepit kommer godt igennem Black Friday salget på den her..


https://www.youtube.com/watch?v=SGOv1qpfKwk



style_2


style_1

style_3

style_4



 


Arla

Helt kort!
GiveAways – det virker og det er god karma. Arla fik opmærksomhed, 7- Eleven fik “walk in” og læserne fik en lækker snack. Hvem skulle ikke være glade her?


 


Arla


 


Trendsales

Hver anden kvinde kan ikke tage fejl… Mere end 900.000 unikke second hand-varer. Trendsales.dk følelsen af en god handel!”
Trendsales har i efteråret haft et samarbejde med TV3 omkring programmet “Trendsætterne”. Udsendelsen og konceptet er indhold Trendsales er afsender på. Det er eksekveret som advertiser funded programming (AFP) – hvilket er native advertising – blot indrykket på broadcast- eller webtv-stationer. Disse programmer ville Trendsales gerne gøre opmærksom på, og samtidig genbruge det gode indhold – det hjalp metroxpress med.

De har annonceret på MX Train TV og på mx.dk. Deres kampagneplan er veludtænkt og detaljeret. Udover vejr og årstid tænker de også mediet og konteksten ind i de budskaber, de sender på MX Train TV skærmen. De har indtil videre sendt syv forskellige film, tilrettelagt efter tid på døgnet og vejrforhold. Deres kampagneplan er taktisk krydderet med konkurrencer, hvor der både kan vindes gavekort til trendsales.dk og en shoppetur til London.

Hver uge ser mere end en halv million unikke pendlere med på MX Train TV´s 2800 skærme, der er placeret i S-togene. På den måde har Trendsales fået det maksimale ud af deres TV-tid, da de alene på MX Train TV har sikret sig langt flere seere, end hvad TV3 kan skaffe på et populært realityprogram.


https://www.youtube.com/watch?v=sKMaZYPILB0

 

https://www.youtube.com/watch?v=seQrwIeXLHs


 


Netflix

Denne her har vi bemærket, fordi den er kreativ og godt tænkt. Det kunstneriske udtryk samt muligheden for at se fire udvalgte filmtrailere – udgør i samlet helhed ganske enkelt en god oplevelse. Stakkels dem med ad-blockkere, de går glip af noget her.


https://www.youtube.com/watch?v=I-AWOl8VbTM


 


Indstik

Indstik er blevet en populær løsning, som både Seiko og Louis Nielsen har benyttet sig af i løbet af november. Det er en metode til at få sine kataloger ud, i en tid hvor 40% siger Nej Tak til reklame på deres postkasse. Louis Nielsen har tilføjet deres katalog indhold i form af styling tips.




seiko

louis



 

 

 


Læs også: Marketing Best Practice