Kaffen er hældt op, mælken er skummet, agendaen skrevet på tavlen, og virksomhedens beslutningstagere er samlet for at tale om branding! Kender du scenariet? Det gør vi i marketing hos metroxpress, for vi taler meget om branding. Branding i alle versioner. Efter et par år, hvor vi kun talte om sociale medier, reach og engagement, er branding igen blevet den bøf, vi steger i marketing.

En stærk brandhistorie er vigtigere end nogensinde, siger de hos Kunde & Co. Efter Social Media har brands har tabt position og loyalitet, siger de hos NorthernWestern University efter 10 års analyse af de største amerikanske brands og kundernes loyalitet*. Brandet er konge, siger Poul Mikkelsen.

I august har fire gæsteblogger på mxmedia.dk budt ind med hver deres vinkel på, hvad god branding er. Vi har med deres afsæt og med vores indsigt i, hvordan man kommunikerer godt til MX-læseren/seeren eller brugeren, udvalgt et par kampagner fra MX-universet, hvor vi synes, at de er lykkes særlig godt med branding. Dette marketing best practice i branding handler derfor om god branding.

Vi kender ikke altid kampagnens ROI, men vi kender vores målgruppe, og hvordan man laver god kommunikation til dem på vores platforme, og vi vurderer kampagnen ud fra det.

 

Irma – Økologi

Giver kunderne et løfte, der handler om økologi. Det er god branding, siger Mads Gorm Larsen, der i sit blogindlæg “Sådan fik disse megabrands succes med et løfte” forklarer, hvorfor god branding inkluderer et løfte til kunderne.

Mads Gorm Larsen skriver bl.a. at det, som skaber succesen, er et fokus i ens brandløfte, som er så skarpt, at det ideelt set kan formuleres med et enkelt ord. Red Bull er energi, Beats er stilfuld bas og Ryanair er billig. Vi siger her; Irma er Økologi!

 


Læs blogindlægget “Sådan fik disse megabrands succes med et løfte


 

irma

 

postit

Post It – Hvis det er vigtigt, så lad det ikke smutte

Post It benyttede skolestarts-perioden til at gå ud med en større kampagne med deres slogan “Hvis det er vigtigt, så lad det ikke smutte”.
Hver dag i én uge uddelte 14 MX-hånduddelere Post It blokke, og samtidig kørte Post It helsider i metroxpress.

postIT_cykel

post_it_MX_avis

I blogindlægget “Et brand er en samtale, men hvem råber højest?” skriver Heidi Hansen, at brandet lever ultimativt blandt forbrugerne, og det er forbrugernes afkodning, der afgør, hvilket brand virksomheden reelt har. Og forbrugerne er ikke blot passive modtagere af virksomhedens brandkommunikation, de er aktive modtagere, som ofte blander sig i samtalen om brandet.

Vi synes, at Post It har råbt udsædvanlig højt med denne kampagne og der er næppe mange danskere i storbyerne, der ikke har hørt eller set deres budskab. De går til markedet med en klar USP.
“USP står for Unique Selling Proposition og kan oversættes til brandets funktionelle egenskaber eller med andre ord, de rationelle aspekter ved brandet. Hvilke fysiske fordele har produktet?” skriver Heidi Hansen.

 


Læs blogindlægget “Et brand er en samtale, men hvem råber højest?”


 

 

Star Tour – Der findes en pool til hver en drøm

Der findes en pool til hver en drøm. Én enkelt god helside kan trænge bedre igennem end så meget andet. Som Nicolai Stahl fra Hjaltelin Stahl siger det “Går man i med en helsides annonce, så har man noget på hjertet og det får en effekt.”

Vi synes, at denne meget visuelle annonce fra Star Tour er et rigtig godt eksempel på god branding og god kommunikation. Star Tour udnytter én af printmediets styrker, som er at være stærk på de æstetiske annoncer og visuelle budskaber. At de så også giver os et link til en poolguide, det er jo at toppe isen med chokoladedrys og hvem ville ikke gerne have det. En stærk iscenesættelse af det brand, du skal komme i tanke om, når du tænker “lad mig komme i poolen igen”.
MX-læseren rejser meget og er meget oplevelsessøgende, et brand med noget på hjertet i den boldgade har en en god platform hos os.

ferie_vaner

star-tour

 

fisketorvet

 

Fisketorvet – Copenhagen cooking

Fisketorvet co-brander sig med en etableret madbegivenhed, de fleste madelskere kender. De anvender samme teknik som Star Tour og appeller til drømmene og vores sanser med et stærkt visuelt billede. Deres brand sættes i en kontekst, der handler om gourmet mad og inviterer til en event, der må antages at være relevant for de mange madinteresserede, som vi ved læser med hver dag i MX. Det handler om kvalitet hos Fisketorvet – det går en del af MX-læserne efter:

laesernes_holdning_forbrug

 

 

 

Rema 1000 – madspil

Har du læst Hanne Feldthus´ blogindlæg om Purposemarketing, vil du vide, at hun slår et slag for, at danske brands tager genvejen til vækst ved at have et højere formål end salg. Hvorfor er det en god idé? – Fordi det køber vi ind på, i hvertfald os der læser MX, det viser Gallups tydelige tal.

Hanne skriver: “I flere år har danske marketing- og reklamefolk kigget med beundring og misundelse på de internationale cases, hvor man positionerer et brand på en god sag uden, at man har været i stand til at overbevise de lokale topledelser om det kommercielt betimelige i fremgangsmåden. Det synes at være alt for forpligtende, alt for besværligt, for ikke at sige alt for hippieagtigt.”

Vi kan bare sige – godt gået Rema 1000, der tager kampen op mod madspil og sørger for, at fortælle danskerne det med en relevant annonce i Danmarks største dagblad. Det er god stil og god branding, det er vi slet ikke i tvivl om.

 


Læs blogindlægget: “Purposebranding – en genvej til vækst”


 

 

rema1000

 

https://www.youtube.com/watch?v=vbDLenumqFU

Kræftens bekæmpelse – Flyt hyggen ind i skyggen

Kræftens bekæmpelse har i 3 uger (uge 26-28) kørt denne sjove video på MX Train TV og dermed nået 820.000 unikke seere i perioden.
Det handler om beskyttelse, sjov og hygge mere end en løftet pegefinger. Det er den rette vej til læserne og seerene i MX-universet og brandet bliver relevant og deres budskab breder sig til vores samtaler. “Et brand er en social konstruktion, dit brand lever først, når det bliver en del af samtalen” siger Heidi Hansen, der er forsker og underviser i branding og kommunikation. Vi tror, at Kræftens Bekæmpelse er lykkes med at blive en del af samtalen med denne kampagne.

 

Vil du læse flere Best Pratice indlæg ?


Læs Best Practice i Native advertising

Læs Best Pratice – når målgruppen er kvinder

Læs Best Pratice – når der er meget støj


Gå aldrig glip af et Marketing Best Pratice indlæg fra mxmedia.dk – tilmeld dig vores nyhedsbrev

*Kilde: Northwestern University v/Don E. Schultz forbrugerundersøgelse fra 2002-12 
“Killing brands softly”. 1.1 mio. svar. 73 produktkategorier, 1.500 brands & 16 butikskæder