Det er en kunst at kunne trænge igennem med sit budskab, når store begivenheder som en valgkamp tager opmærksomheden. Alligevel er der flere kampagner i maj og juni, der af en eller anden årsag fik os til at stoppe op og reflektere over budskabet. Vi kender ikke kampagnernes ROI, men vi kender vores læsere, seere og brugere, og vi ved, hvordan man laver god kommunikation til dem. Disse udvalgte kampagner, mener vi, er lykkes godt, enten fordi de er velkommunikeret eller kreativ eksekveret.

 

Giv Livet Videre – fra Oplysning om organdonation

MX-læseren, -brugeren og -seeren er værdi-drevne danskere. Når dit budskab bærer en social mission, de kan støtte op om, så hører de altså efter.
De søger autenticitet, nærvær og virksomheder, der kommunikerer en social mission præcis som Oplysning om organdonation i samarbejde med Nordea Liv & Pension gør med denne kampagne.

Dette er en kampagne, der er særlig kreativt eksekveret med en social mission, og hvor man har sat noget så nærværende som et ar i centrum.

Siden 1. april har kampagnen givet mere end 25.000 organdonor-registeringer og 1600 #-billeder på #givlivetvidere.
Kampagnen er således lykkes med at skabe både involvering og registrering. Ifølge Helle Haubro fra Oplysning om organdonation har kampagnens resultat oversteget forventningerne.

Denne kampagne har haft flere ben at gå på, men ét ben var MX-benet. Den blev eksekveret med et to ugers spot a 30 sekunder på MX Train TVs 2800 S-tog skærme med tre visninger i timen. På denne kanal alene har 684.000 unikke seere set med og budskabet er vist 3.102.000 gange.

Derudover har de kørt seks kvarte print-annoncer i metroxpress i samme periode, hvilket giver 1.315.00 unikke læsere.
Annoncen har været i med en hel bagside på +plus – vores lørdagsudgivelse, der udkommer i et oplag på 150.000 i de større byer.

Denne kampagne tilhører kategorien af “helhedsannoncer”, som vi har flere gode eksempler på – læs også OneDrive kampagnen fra Microsoft i sidste Best Practice indlæg.

GivLivetVidere_MetroXpress_210x280mm

dkcop_2015-06-25_20

https://www.youtube.com/watch?v=uyC1jz3YTkY

 

 

7-elevenjpg

7-Eleven – valgkopper

Vi elsker 7-Elevens idé med at lade kunderne tage stilling til, hvilken politik de støtter op om og endda med mulighed for at “flashe” budskabet med farven på den kop, de har valgt. Denne kreative idé har medført, at 7-Eleven kunne lave deres egen meningsmåling-barometer. Den er eksekveret via fem kreative formater indrykket på metroxpress´ valgdækningssider. Dermed er budskabet sikret maksimal opmærksomhed i en relevant kontekst, og når det så er krydret med humor og brugerinvolvering kan det kun vende virkelig godt tilbage til 7-Eleven, mener vi. Annoncen blev bakket op af en advertorial på mx.dk, hvor barometeret var konstant opdateret ud fra koppe-salgstallene.

 

Karrieretesten fra KIWI

Det, vi falder for, ved denne kampagne fra KIWI er, at de via en QR-kode sætter strøm til deres print-annonce. Der findes andre muligheder end denne løsning – det kan MX-konsulenterne fortælle mere om.

Derudover så ved vi, at MX-læseren er meget fokuseret på sin karriere, enten fordi hun står overfor et karrierevalg eller fordi 25% vores læsere er åbne over for nye job-muligheder. Så mon ikke at KIWI er kommet godt igennem på dette budskab.

Kiwi

 

Lyngby

Lyngby Storcenter – stemmer på udsalg

Og hvem gør ikke det? Det simple, men stærke visuelle udtryk er ikke til at overse. Derudover tilfører de lidt valg-humor og lokker os til fadet med gratis kaffe og croissanter. Æstetiske annoncer gør sig godt på print, og vi mener, at denne annonce er et godt eksempel på en klassisk printannonce, der benytter sig af to af printmediets særligt stærke egenskaber: Call-2-Action og Æstetik.

 

Bibob – malker ikke nogen

Humor, der er bundet op på de emner, vi alle talte om, da denne kampagne blev eksekveret: valg og troværdighed. Det holder og giver opmærksomhed.

Telebranchen er én af de brancher vi eksekverer flest kampagner for, og de ved om nogen, at Call-2-Action budskaber i metroxpress rykker markedsandele.

 

Bibob

 

https://www.youtube.com/watch?v=OvUqXyiQ-1k

Captain Morgan

Vi er flere hos metroxpress, der har set denne film fra Captain Morgan til ende om og om igen. Den handler om alliancer, en fræk mand, en klog hund og rom! Vi kan virkelig godt lide historien. Den har kant og rebel-attitude, dybest set er vi alle jo rebeller, så tumbs up for denne film – Captain Morgan havner i min kurv, næste gang jeg køber rom!

 

Danmarks Lejerforening

Benyttede valgkampens intense periode til at føre deres sag frem i lyset og guide vælgerne til en beslutning. Annoncen giver ganske enkelt god mening, og den kalder højt og tydelig på dem, den er målrettet mod ved hjælp af overskriften “Bor du til leje” Vi tror, at Danmarks Lejerforening har fået den opmærksomhed, de ledte efter. Intet hokus-pokus, blot klar kommunikation. Hver 10. dansker læser metroxpress, og ud af 506.000 daglige læsere bor 31 % til leje.

Lejer

 

Fakta

Fakta – økologi

Et stærkt økologisk budskab ovenikøbet til en fornuftig pris – det ved vi bare, at det interesserer vores læsere. Denne annonce fra Fakta er en typisk detail-branche annonce, hvor en række produkter er sat op til en attraktiv pris. Her er annoncen så pakket ind i en økologisk ramme og tilsat et valg-budskab – tolk det politisk eller ej. Vi tror, at Fakta kom godt igennem med denne annonce, da vi ved at 27% af vores læsere handler økologisk, fordi miljø og sundhed er vigtig for dem. 22% af vores læsere vedkender sig, at reklamerne påvirker deres valg.

 

 

Fars dag valget – fra Gammel Dansk

Vi synes ganske enkelt, at denne annonce er sjov, sød og personlig!

Sprit

 

https://www.youtube.com/watch?v=CUrrSnesI38

Helles samlede gevinst – fra Maria Casino

Dette budskab kørte på MX Train TVs 2800 TV skærme og brugte også valgkampen som udgangspunkt i deres kommunikation på en sjov og anderledes måde. Helle og Lars-versionen var en del af en tre-ugers kampagne for Maria Casino, hvor der hver uge blev vist en ny film – og den sidste uge op til valget, blev det altså en version med et valg-twist.

Find data på MX-læseren her

 

Kontakt os – så hjælper vi dig, med mere inspiration skræddersyet til din forretning