Anders Hemmingsen – en helt almindelig fyr med usædvanlig mange følgere på Instagram. Brands med en ung målgruppe er lidt lune på Anders, og der bliver ofte spurgt, hvordan får vi et budskab på Anders´ profil?  Så nu har vi spurgt os for  – mød Anders Hemmingsen her.


Hvad er din historie
?

Jeg fik en elevplads på P3 i økonomiafdelingen, og var der i en årrække, men hver gang jeg gik til MUS samtale fik jeg spørgsmålet: hvad laver du egentlig her? Det lå ligesom i kortene, at faktura, momsafregning og den slags ikke var den oplagte fremtid for mig.

I 2012 oprettede jeg en Instagramprofil og eksperimenterede lidt med formatet. Jeg søgte efter en anden vinkel end billedet af min mad og min bolig. Med inspiration fra amerikanske medier fik jeg idéen med at poste sjove hverdagsbilleder, fx et uheldigt skilt i Fakta eller en sjov person fra gaden.

En dag var der en bruger, der sendte mig et sjovt billede og spurgte om det kunne bruges. Det kunne det godt. Det var faktisk en rigtig god idé, tænkte jeg, at lade profilen være brugeregenereret. Så jeg efterlyste flere billeder. I dag er min profil primært brugergenereret, og jeg modtager hundredvis af billeder hver eneste dag.

SHIT?!

På et år fik jeg profilen op på 10.000 følgere, men så skete det, der ikke må ske. Jeg fik profilen nedlagt.

I starten tænkte jeg ikke så meget over at sløre billeder. Jeg postede bare, hvad der var sjovt, og hvad der kom ind, det var jeg ikke så kritisk overfor. En dag fik jeg sat en pige på fra en frisørsalon med regnbuefarvet hår. Jeg fik ikke lige anonymiseret hverken hende eller salonen og fik en hær af frisørelever på nakken, der klagede til Instagram, og min profil var væk. ÆV.

Så jeg startede forfra, og byggede det hele op igen, men var nu lidt klogere på, hvordan det skulle gøres. I mellemtiden blev jeg jævnligt kontaktet af metroxpress, der ville høre om de måtte bruge mine billeder. Til sidst forslog jeg, at de snart måtte tilbyde mig et job med alle de billeder, jeg leverede.

Det fik jeg så, og jeg startede hos metroxpress i april 2015.

Hvem følger dig?

Folk med humor. Alle aldre og profiler. Men flest piger og flest i aldersgruppen 18-24 år.

 

 


foelgere1


foelgere2


Kilde: Instagram 18. oktober 2016

 

 

Hvordan gør du? 

Jeg forsøger at vise personlig opmærksomhed til alle, der sender noget ind, ved at svare dem, så de ved, at jeg har set dem og deres billede – en slags kundeservice.

Så poster jeg indhold med bred appeal og ting, der er oppe i tiden, som folk taler om. Fx lige nu klovne og på onsdag Bagedysten.

Jeg holder mig på beatet med aktuelt indhold, typisk igennem det materiale jeg modtager. Når jeg fanger en tendens i et tema brugerne sender ind, undersøger jeg det nærmere, og tager det til mig i udvælgelsesprocessen. Derudover er jeg medlem af mange forskellige grupper, hvor jeg lytter med, og på den måde kan opsnappe trends.

 

Hvad er dine fem sjoveste eller mest populære post? 

De billeder, der typisk stikker helt af, er dem, hvor folk kan genkende sig selv, eller en de kender i situationen. Så tagger de hinanden, og på den måde går billedet viralt

 

Endelig.

A photo posted by Anders Søby Bruus Hemmingsen (@andershemmingsendk) on

 

Den her knap kunne man godt bruge engang imellem.

A photo posted by Anders Søby Bruus Hemmingsen (@andershemmingsendk) on

 

Vi har alle gjort det.

A photo posted by Anders Søby Bruus Hemmingsen (@andershemmingsendk) on

 

Det har været skolernes motionsdag i hele landet i dag.

A photo posted by Anders Søby Bruus Hemmingsen (@andershemmingsendk) on

 

Den her holder stadig.

A photo posted by Anders Søby Bruus Hemmingsen (@andershemmingsendk) on

 

Samarbejder du med brands? 

Ja. Jeg har lavet flere samarbejder, og det gør jeg gerne. Man kontakter én af MX-konsulenterne, og så sørger de for at sætte et møde op og aftale de praktiske ting.  

Det fungerer bedst, hvis virksomheden har én idé, som vi kan udvikle på sammen. Jeg har god erfaring med at lade produktet træde lidt i baggrunden og i stedet give plads til den sjove fortælling. Det får brandet mere ud af, fordi flere engagerer sig i historien.

  

Hvad kan du få til at ske for brands?

Brands henvender sig af forskellige årsager fx.

 

Shout out
Der er dem, der har brug for et shout out, for at rekruttere flere følgere til deres egne mediekanaler.

 

Branding
Der er også de brands, som søger generelt brandseksponering for målgruppen og ved at lave et sjovt post øges sandsynligheden for, at det går viralt. Dermed opnår brandet god brandeksponering til lav kontaktpris.

 

Taktiske budskaber
Profil Optik ville gerne fortælle målgruppen, at de havde 25% rabat på solbriller. Vi vinklede den, så den handlede om, hvorfor drenge går med solbriller. Billedet fik små 9.000 likes, +900 kommentarer og rigtig mange taggede deres venner i opslaget – på den måde fik Profil Optik deres budskab til at gå viralt.

 

profil_hemmingsen

 

Køber man et post, eller kan man købe flere posts?

Man kan sagtens købe flere posts på samme måde, som når man køber indrykninger på andre medier. Her er jeg så blot med til at skabe indholdet.

 

Spies

 

hemmingsens_spies

 

Grandiosa

Nemt. #LIKEAGRANDIOSA #detpizzaforfaen #sliceupyourlife #dakformad #cheatdayallday #sponsoreret

A photo posted by Anders Søby Bruus Hemmingsen (@andershemmingsendk) on

 

 

 

Hvad laver du ellers?

Vi har et TV-koncept, som vi har succes med. Det er Tindertirsdag, som jeg laver sammen med Julie Schön, og Grindr-fredag. Det format henvender sig også til den unge målgruppe og vores film har typisk 15.000 afspilninger per. afsnit. 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=BjsI-erIdDk

 

 


Læs også: Anders Hemmingsen på mx.dk


 

Så laver jeg en del gallerier med brugernes billeder og laver små interviews og portrætter – fx med unge nye SoMe stjerner. Det kan også være, at jeg dækker en valgkamp, men i øjenhøjde med den unge læser og tilsat SoMe humor.

 


Læs også: Anders Hemmingsen: 16 personer som HELT sikkert er træt af vennerne


dsc_0204_1_small

dsc_0204_small

 

 

Derudover…

Foruden mit arbejde på metroxpress har jeg også haft små jobs som fx at lægge stemme til en gås i Kung Fu Panda 2 og i den nye Trolls med en enkelt replik. Jeg sidder i jury for Danish Reality Awards, har været med til at caste deltagere til Paradis Hotel 2016 og har haft et samarbejde med X-factor og DR Ultra på forskellige ting.

 

 

Har du et godt råd til marketingchefen, der vil de unge?

  • Vær´ åben
  • Modig 
  • Autentisk
  • …og tro på det

 

riis_kontakt

hemmingsen_profil

Anders Hemmingsen

Fakta om Anders Hemmningsen
På listen over Danmarks største Instagramprofiler

Instagram: @andershemmningsendk
Følgere: +347.000 på Instagram

Facebook: andershemmingsendk
Følgere: +100.000

Snapchat:
hemmingsen60
Følgere: ca. 10.000

Tidligere indlæg


Small Data – de små sladrehanke i dit hjem og dit liv


Uddannelsestema: Fokus på uddannelse 2017 i metroxpress


Facebook LIVE: Do’s and Don’ts fra Bo


Customer Experience: Lad mig ikke vente


Opslag: Et populært annonceformat