Forestil dig, at du sidder med det nyeste Spis&Bo-tillæg fra Politiken og slår op på en opskrift på langtidsstegt lammekølle med ovnbagte kartofler og en portvinssauce rundet af med rigeligt smør, som Price-brødrene ville sige. Dine tænder sejler i mundvand, og du får akut trang til at lave netop den ret i aften.

Forestil dig nu, at du bladrer op på næste side, og lander på en annonce med nogle stemningsmættede billeder af en familie ved en brændeovn. Du bladrer irriteret videre og lander på en opskrift med grillet bistecca fiorentina med nye kartofler og en bernaise-sauce med rigeligt smør. Mundvandet vælter tilbage, og du beslutter dig for, at der skal bernaise på menuen i stedet.

Den første artikel er lavet af Politikens redaktion, og annoncen kommer fra XYZ Brændeovne. Artikel nummer to derimod kommer fra Arla, og er et stykke native advertising.

 


Hvad er native advertising?

Native Advertising Institute definerer native advertising som: “betalt annoncering hvor annoncen i form, udtryk og funktion matcher indholdet i mediet, det optræder i”.

Det er altså en annonce, der giver mediebrugeren mere af det indhold, som vedkommende er i gang med at læse eller se, i stedet for at forstyrre vedkommende med en anden form for kommunikation, nemlig en traditionel annonce.

Native advertising kan antage forskellige former på forskellige medier, men nogle af de typiske er advertorials i aviser eller magasiner, artikler online på et nyhedswebsite, advertiser funded programming (AFP) på broadcast- eller webtv-stationer og sponsored posts på sociale medier.

Fisketorvet_Advertorial


 

Hvorfor native advertising?

Det er efterhånden ved at gå op for de fleste virksomheder, at det er en god ide at markedsføre sig med indhold, hvis man vil have fat i den moderne forbruger. Engagerende, underholdende, relevant og værdifuldt indhold. Værdifuldt for modtageren vel at mærke. Og dermed også efterfølgende for afsenderen.

Titusinder af virksomheder verden over kaster enorme ressourcer efter at opbygge publikummer til deres indhold. Men de fleste af de virksomheder har også opdaget, at det tager lang tid. Nogle gange for lang tid. En genvej til at få spredt sit indhold til et større publikum end ens eget er at betale medier for at tage det med rundt.

 

Hvordan får man succes med native advertising?

Native advertising er stadig en ret ny marketing-disciplin, så læringskurven er stejl for hele industrien. Men der tegner sig allerede nu et par centrale tendenser, hvis man vil have succes med native advertising.

Den første er at gøre det ægte native. Med det skal forstås, at en advertorial indrykket i MX skal ligne de historier, der i øvrigt bringes i avisen. Det skal være skrevet i samme sprog, have samme type vinkel og optimalt set også være layoutet ligesom resten af artiklerne.

Det betyder så også, at den samme artikel ikke kan bringes i andre medier. Hvis den for eksempel blev indrykket i Børsen, vil den blive opfattet som et fremmedlegeme, og heri ligger et af native advertisings store udfordringer: indholdet skalerer ikke ret godt.

En anden ting man skal gøre er at integrere kampagnerne, og aktiverer historierne på flere platforme. Hvis man for eksempel laver en AFP på en broadcast-station, vil det oftes være en god ide at supplere med aktiviteter på Facebook eller andre sociale medier.

Jepser_Laursen1

Jesper Laursen

Passioneret content marketing og native advertising entreprenør og foredragsholder. Jesper er direktør i Brand Movers, der udgiver gratis-magasinet Content Marketing Magazine og afholder hvert år Skandinaviens største konference om Content Marketing.

 

Desuden er han direktør i Native Advertising Institute, et akademi for native advertiser, der til efteråret for første gang holder en international konference i Danmark Native Days.

 

Læs mere om Jesper her:
Nativeadvertising institute
Brandmovers

 

 

 Eksempler på native advertising eksekveret i metroxpress universet

 

Picture1                       Native advertising                              native advertising

 

 

 

Se Marketing Best Practice i native advertising her

 

Læs også take aways fra den nye rapport, der kortlægger,
hvordan det danske native advertising landskab ser ud lige nu