yes_icon

Hvad er native advertising?

Læs mere

Native advertising er, når du indrykker indhold på andre mediekanaler end dine egne. Native advertising kendetegnes ved at være indhold, hvis formål er at give læseren/brugeren mere af det, som de gik på mediet for at få.Det betyder, at dit indhold i form, følelse og funtionalitet skal ligne mediets eget redaktionelle indhold, dog tydeligt mærket med, at det er dig og ikke mediet, der er afsender på indholdet.

Det er således det modsatte af disruption-marketing, hvor formålet er at forstyrre læseren.

Native advertising blev introduceret i USA, hvor medier som Huffington Post og New York Times har taget disciplinen til sig. I 2015 har flere danske virksomheder også praktiseret denne marketingdisciplin. Mediebureauet Aegis Dentsu spår, at 50% af marketingbudgettet i 2020 vil gå til content marketing og native advertising.

Native Advertising Institute spurgte i april 2015 de danske marketingchefer, hvad deres forhold til native advertising er. 12% svarede, at de allerede bruger det, og 54% at de forventer at øge brugen af native advertising over de kommende måneder.

29% bruger printmediet som kanal til deres native advertising, og print er dermed det trejde mest populære medie at eksekvere native ads. i, kun overgået af online mediet og Facebook.

 



no_icon

Hvad er native advertising ikke?

Læs mere

Native advertising er ikke product placement eller skjult reklame.Det handler ikke om at snyde læseren. Tværtimod respekt for mediet, autencitet og gennemsigtighed er tre bærende værdier, når du eksekverer native advertising hos metroxpress.

Ingen vinder ved at snyde læseren, hverken virksomheden, mediet eller læseren, derfor skal dit indhold mærkes annonce eller sponsoreret indhold. 32% siger, at de gerne vil dele native ads med vennerne*.

De har altså intet imod reklamer, der er formet som godt indhold, men de har noget imod, hvis du ikke varedeklarerer ordentlig.
*Kilde: Brandmovers



target_icon

Hvorfor vælge native advertising?

Læs mere

Den negative forskel mellem irritation og opmærksomhed er på sit højeste niveau, konkluderes det i den årlige reklameanalyse fra Mindshare. Reklamer er ikke længere en del af populærkulturen, og øget støj tilskrives både årsagen til faldende reklameeffekt og stigende irritation.Derfor er der udviklet nye greb til at få opmærksomhed og positiv respons fra forbrugeren.

Dette greb er native advertising, der beviser sit værd i øget læsetid og ved at performe bedre især i salgstraktens øverste led, men også i sidste ende, der hvor salget sker.

Opmærksomhed er noget, man skal gøre sig fortjent til, og det kan man gøre ved at lave indhold, som læserne vælger at læse.





67_mener

67% mener, at native advertising er gavnligt for brands



56_mener

56% føler, at en artikel med en virksomhed som afsender fanger deres opmærksomhed



82_mener

Native advertising giver op til 82% løft i brand-kendskab


Kilde: Brandmovers

3 gode grunde til at indrykke dit indhold i MX-universet

Ekspertise i native advertising

Læs mere

Vi er opdateret på best practice fra ind og udland, vi er trænede og har øvet os rigtig meget i at kommunikere på alle MX-platforme, og vi deler gerne den viden og erfaring med dig. Vi vil på den baggrund gerne hjælpe dig med, at dit indhold får den MX-attitude, der gør, at du får succes med dit indhold.

Ejerskab på situationer


Læs mere

8 ud af 10 læser deres MX i morgentimerne. Sæt dertil 2800 S-togsskærme og mx.dk, der er stærk på mobilen – så får du et unikt ejerskab på pendlersituationen med et ugentlig reach på mere end 1.700.000 mio. unikke danskere.

Over 1.6 mio. unikke personer hver uge

Læs mere

8 ud af 10 læser deres MX i morgentimerne. Sæt dertil 2800 S-togsskærme og mx.dk, der er stærk på mobilen – så får du et unikt ejerskab på pendlersituationen med et ugentlig reach på mere end 1.700.000 mio. unikke danskere.

Blogindlæg

En smart case

Metroxpress fik til opgave at præsentere en anderledes måde at markedsføre den nye smart på – både den velkendte smart fortwo og den knap så kendte smart forfour.

Fokus skulle være at fremhæve fordele ved bilen, for derved at få genereret så mange 24-timers prøveture som muligt.

metroxpress smart case

Eksempler på native advertising



Print





Digitalt





in feed annoncering

Vi ønskede at komme i kontakt med et stort publikum, der også er involverende, nysgerrige og oplevelsessøgende. Vi har bemærket at metroxpress er dialogdrevet og at de hele tiden har gang i dialogen med deres læsere og brugere.

Christine Sørensen

 Communications Manager / Google Denmark
MX Partner Lab Logo

Hjælp til native advertising

Metroxpress har en afdeling - MX PartnerLAB, der hjælper brands med at udvikle native advertising, der er skræddersyet til MX-mediet, uanset om det er online, print, MX Train TV og/eller events. Har du allerede udviklet dit indhold, kan du få rådgivning og assistance til finpudsning. Tag fat i MX PartnerLAB, hvor Martin og Thomas sammen med deres team vil hjælpe dig og kan udvikle netop den løsning, du har brug for.

Martin Ottesen metroxpress

Martin Ottesen

Client Director

MX PartnerLAB

60606000
mo@mx.dk

Jeg har arbejdet med markedsføring i over 15 år og har særligt beskæftiget mig med kreative løsninger, mobile marketing og native advertising, som jeg har specialiseret mig i.

Jeg kan hjælpe dig med at udvikle din native advertising kampagneløsning og sørge for en medieplan, som giver din kampagne det optimale afsæt på metroxpress’ medieplatforme.

Du kan forvente, at få en kvalificeret medspiller, der tør udfordre din idé, hvis jeg mener, at jeg kan tage dig et bedre sted hen. Jeg deler gavmildt ud af viden og erfaring, løsningsforslag og indsigt i metroxpress’ læsere og brugere.

Men hvad siger kollegaerne om Martin? Læs det her

Thomas Riis metroxpress

Thomas Riis

Content Director

MX PartnerLAB

77305585
trp@mx.dk

Jeg har siden 2002 arbejdet med markedsføring hos metroxpress og derigennem opbygget et indgående kendskab til vores medier og deres læsere- og brugeradfærd.

I MX PartnerLAB er jeg med til at sikre høj kvalitet af indholdet i jeres markedsføring ved at skræddersy løsninger tilpasset MX-universet. Derudover har jeg over årene specialiseret mig i eventmarketing.

Du kan forvente en sparringspartner med ideer, stor erfaring og højt drive. Jeg kan hjælpe dig med kreative tværmediale løsninger, eventmarketing, og så er jeg stor fortaler for brugerinvolvering og fokus på indholdet i markedsføringen.

Men hvad siger kollegaerne om Thomas? Læs det her

"Målet med en advertorial er at lave indhold, som i form, følelse og funktionalitet ligner mediets eget redaktionelle indhold. Derfor skal vi, for at kunne producere en advertorial, bruge tekst og billeder. Teksten skal bestå af en overskrift, underoverskrift og brødtekst. Derudover skal der også leveres en tekst til vores faktabokse med noget vigtig eller lærerig information.

Målet er at lave indhold, som i form, følelse og funktionalitet ligner mediets eget redaktionelle indhold.

native advertising guide