Metroxpress indfører som det første danske medie sociale kriterier til brug i den journalistiske nyhedsproduktionen.
Der er tale om fem kriterier, som bliver omdrejningspunktet for den over 10 mand store SoMe-redaktion, metroxpress lancerede for godt en måned siden.

“Vi mener, der er behov for at gøre tingene på en lidt anderledes måde. Nyhedsforbruget er under kraftig forandring, og med dette tiltag er vi bedre rustet til at tackle den nye virkelighed. Vi bygger de her fem kriterier oven på de gamle nyhedskriterier. De vil fortsat også danne grobund for indhold på alle vores platforme, men i sig selv er de ikke længere nok, hvis ting skal klare sig godt på de sociale medier. Jo flere af de fem kriterier en historie lever op til, jo bedre en MX-historie er det” siger chefredaktør Simon Hovmand-Stilling.

Nyhedschef Pernille Holbøll, der bl.a. har det overordnede ansvar for nye og sociale medier på metroxpress, har stået i spidsen for processen og idéudviklingen af de nye kriterier. De er blandt andet blevet til på baggrund af internationale analyser, inspiration fra udenlandske medier, en omfattende kortlægning af mx.dk-indhold og analyse af hvilke historie, der har opnået stort reach og engagement.

“I sidste ende handler det om, at det vi laver, bliver endnu bedre og at en så ambitiøs SoMe-strategi kommer brugerne til gode – kriterierne er simpelthen med til at kvalitetsstemple vores indhold” siger Pernille Holbøll.

Sociale-kriterier

For yderligere information kontakt:

Pernille Holbøll
Nyhedschef, metroxpress

Mail: pernille.holboell@mx.dk

506.000 daglige læsere af metroxpress  (Kilde: Index Danmark/Gallup 2H 2014)

1.053.230 månedlige brugere  mx.dk (Kilde: Danske Medier Research / Gemius, januar 2015)
135.000 Facebook fans fordelt over 13 nichegrupper f.eks. MX KBH, MX Kevin Magnussen, MX Blå Blink

Pernille Holbøll

Pernille er nyhedschef og ansvarlig for sociale medier hos metroxpress. Hun har speciale i digitale medier og nyheder til nettet.
pernille