Metroxpress indfører som det første større danske medie en social first-strategi. Danmarks mest læste dagblad har i en årrække arbejdet ud fra en web first-tankegang, men det bliver ændret fra i dag, hvor alle journalister fremadrettet skal tænke de sociale medier ind i deres journalistik.

”Vi var det første danske medie til at hyre en SoMe-redaktør og behandle sociale medier som et egentligt stofområde. Vi ser os selv som Danmarks mest sociale medie, og derfor tager vi nu skridtet fuldt ud og går social first. Platforme som Snapchat, Facebook og Twitter er afgørende i forhold til debatten og dialogen med de unge brugere og skal tænkes ind i forbindelse med hver eneste historie,” siger chefredaktør Simon Hovmand-Stilling.

Mx.dk blev lanceret i 2013 og har med raketfart sikret sig en plads blandt de største digitale sites i Danmark.

Opretter Danmarks største SoMe-desk

Den nye strategi betyder samtidig, at metroxpress opretter Danmarks nok største SoMe-desk med 11 dedikerede journalister.

”Vi vil gerne have endnu mere af vores indhold ud og leve på de sociale medier. Hvis man kun har fuldt os via eksempelvis Facebook, har man måske ikke indtryk af, at vi faktisk er et af landets mest citerede medier. Vi er lige dele underholdning og nyheder – og det skal vi også være på de sociale medier” siger Simon Hovmand-Stilling.

Metroxpress har mere end 125.000 følgere på Facebook, en vækst på 300% på mx.dk i følge Google Analytics og en læsertalsvækst af avisen på 34%.


For mere information kontakt:

Chefredaktør, metroxpress Simon Hovmand-Stilling
Tlf.: 41 44 65 08
Mail: simon.stilling@mx.dk

Fakta om metroxpress:                                                                                                 
Metroxpress A/S har været ejet af det schweiziske mediehus Tamedia siden april 2013
85 ansatte i Danmark, heraf er 40 journalister
464.000 daglige læsere af metroxpress  (Kilde: Index Danmark/Gallup 2+3 kvt. 2014)
675.445 månedlige brugere på mx.dk (Kilde: Danske Medier Research / Gemius, november 2014)
346.302 distribuerede oplag metroxpress´ distributionstal uge 40.
125.000 facebook fans fordelt over 13 niechegrupper fx. MX KBH, MX Kevin Magnussen, MX Blå Blink
2806 tv-skærme placeret i S-togene i Storkøbenhavn
528.000 unikke seere om ugen af MX TRAIN TV (Kilde: index Danmark/ Gallup 2+3 kv.2014)
150.000 læsere af metroxpress i gruppen unge under 30 år (Kilde: index Danmark/ Gallup 2+3 kv.2014)
42.000 brugere af mx.dk i gruppen unge under 30 år (Kilde: index Danmark/ Gallup 2+3 kv.2014)
125.000 seere af MX Train TV i gruppen unge under 30 år (Kilde: index Danmark/ Gallup 2+3 kv.2014)
266.000 samlet reach af unikke unge under 30 år fordelt på MX Train TV, mx.dk og metroxpress
(Kilde: index Danmark/ Gallup 2+3 kv.2014)