Hvert år udgiver DR medieforskning en medierapport, der analyserer danskernes forbrug af elektroniske medier, deres medievaner og tendenser i medieforbruget. Vi gengiver her et par take aways, vi mener, er værd at hæfte sig ved.

Mediebrands de unge elsker

De unge bruger meget tid på deres medier. 5 ting spiller ind når de vælger deres favoritmedier:

1: At det giver dem mulighed for at slappe af
2: At det giver dem et godt grin
3: At det er nemt tilgængeligt
4: At det giver noget at tale med andre om
5: At de kan identificere sig med brandet

Metroxpress er et af de brands, der bliver foretrukket, bl.a. fordi det er nemt tilgængeligt. Af andre brand nævnes Spotify, Netflix, YouTube og programmer som Sjit Happens.

For de unge handler det særligt om identitet, social forankring og at have nem adgang til mediet.

Vi ser stadig TV, men mere steaming og mindre flow TV 
I 2014 steg danskernes behov for selv at bestemme hvad de vil se på skærmen med 38% i forhold til 2013. 17% af vores TV-tid er i dag steaming tv. Flow TV tid faldt med 4%.

Danskeren ser i gennemsnit 2 timer og 53 minutters TV om dagen i 2014 mod 3 timer i 2013.

Det mest seete TV program i 2014 var Arvingerne med 1.709.000. Ud af de 10 meste seete programmer står DR for 60% og TV 2 for 40%.

Vi lytter mindre til radio
I 2013 lyttede vi i gennemsnit til Radio i 117 minutter om dagen og i 2014 116 minutter. Public service kanalerne udgør 75% af danskernes radiolytning.

Nettet vinder frem
3 ud af 4 danskere ejer en Smartphone og hver anden dansker bruger nettet dagligt via mobilen.

mx.dk er foran epn.dk i Top 20 over Danmarks mest besøgte hjemmesider med Google, Facebook og YouTube som de 3 største.

Facebook har nu 3,5 mio. brugere og er stadig danskernes største og mest brugte sociale medie. 59% bruger Facebook dagligt i Danmark, hvilket er en fremgang på 4% siden 2013. Det skyldes primært befolkningen over 30 år, der i stigende grad logger på. De unge under 30 år besøger Facebook mindre hyppigt, da de i stigende grad besøger Snapchat og Instagram. Snapchat er i 2014 steget med 77% og har nu 890.000 brugere og Instagram er vokset med 55% og har nu 770.000. Disse 2 medier bruges især af unge under 30 år.

Tablet
90% af de danske børn har adgang til en tablet i hjemmet. Blandt undersøgelsens adspurgte i målgruppen 7-12 år svarede 35%, af det device de ville savne mest var tabletten, mod 26% der svarede TV.

Den store ændring der er sket i danskernes medieforbrug, skyldes især adgangen til de digitale enheder, som særligt har ændret medieforbruget for unge og børnefamilierne.

Socialt TV
61% af danskerne bruger dagligt en anden skærm, mens de ser TV. 2% producerer indhold til de sociale medier, mens de ser TV, hvor de kommenterer på det program de ser. 5% bruger dagligt sociale medier relateret til det, man ser i TV.

Socialt TV fylder mest under større events, særligt musikshows, sport, drama og debatprogrammer.

Vil du læse hele rapporten kan du finde den her