Om det er teknologi eller kommunikation, er helt det samme. Alt, hvad du producerer, skal testes.

 “Jamen, vi har ikke nogen mulighed for at teste, hvad vi laver”, vil du sige.

 Så lad mig fortælle dig en hemmelighed.

 Alt, hvad du producerer, bliver testet. Den eneste forskel er, om du tester før du sender noget ud til kunderne – eller om kunderne er dine forsøgskaniner.

 

Det sidste er selvfølgelig slemt. Hvis det fejler efter lanceringen, er det for sent. Du kan intet gøre. Det er endda egen stædighed og ufejlbarlighed, der bærer skylden.

 

Provokerer jeg? Nej. Jeg siger det bare, som det er. Lad os lige spole lidt tilbage.

 

I de gode gamle dage ville mange vælge en karriere indenfor marketing eller reklame for at arbejde i et kreativt fag med fokus på følelser. Jeg har hørt mange sige, at de har valgt netop den vej, fordi de “gerne ville undgå et arbejde, hvor alt handler om tal”.

 


Læs også: Customer Experience: Lad mig ikke vente


 

Det passer bare ikke længere. Marketing handler om tal, tal og tal. Alt, hvad der er online, kan måles. Traditionel marketing og reklame har lært meget af online og er også blevet dygtigere til at måle.

 

Test er ikke det samme som måling.

 

Vi kan teste nærmest alt. Ingen testmetoder er perfekte, og man er nødt til at øve sig, prøve sig frem, se på resultaterne og vurdere, hvad der er årsag og virkning.

 

En simpel metode:

  1. Tag den gode idé og udsæt den for grundig research. Det kan være markedsanalyser, samtaler med målgruppen, vurderinger fra eksperter. Forhold dig til, om idéen er god, men også til markedet.
  2. Byg en prototype. Det gælder både kampagner og it-projekter, at man kan komme langt med en primitiv prototype. Find nogle repræsentative testpersoner og find ud af, hvad de synes.
  3. Lav prototypen om. Gentag testen. Bliv ved så mange gange, det er nødvendigt. Og tag så lige en iteration mere.
  4. Når du er færdig med at teste, kan du gå videre i processen. Hvis det er et itprojekt, så skal platformen bygges. Bagefter skal den testes igen.

 

Hvordan kan man teste noget så simpelt som et budskab på en plakat? Mit bud er her: Opret to annoncer på Google med hver sin tekstversion. Brug 500 kroner på at skabe trafik til websitet. Se, hvilket budskab der giver mest trafik. Brug det vindende budskab på plakaten.

 


Læs også: Gør kundens valg nemmere


 

Det mest interessante at teste er ofte kunderejsen.

Det er utroligt, hvad man kan opleve som kunde hos selv de største virksomheder i kongeriget:

  • Et teleselskab, der kun tager imod opsigelser af fastnetabonnement via telefonen. De tager bare ikke telefonen.
  • Et trafikselskab, der sælger billetter via en app, der ind imellem bryder ned. Så skal man skrive til kundeservice, der lover at svare inden ti dage. Det gør de bare ikke.
  • Butikker, der også sælger varer online, men som ikke bytter online-varerne i butikken.
  • Firmabiler med domænenavne skrevet med en krøllet font, som ingen kan læse.

 

Fortsæt selv listen.

 

Alle os forbrugere er hver dag testpersoner for virksomheder, der mener de er så dygtige, at de ikke behøver test. Bag al selvsikkerheden er der en god forklaring. Angst. De ansvarlig er bange for, at idéerne ikke holder i virkeligheden. Det er et prestigetab at tage fejl. Sådan er vi opdraget.

 

Jeg vil gerne udfordre dig. Næste gang, du får en god idé, så test den, for helvede. Jeg vil beundre dig, hvis du tør. Der er bonuspoint for at indrømme, at idéen skal rettes til eller laves om.

 

martin_michael_frederiksen

Martin Michael

Martin arbejder i spændingsfeltet mellem it og ledelse. Allerhelst i kritiske projekter, der ikke må gå galt.

Du kan bruge Martin som ekstern og uvildig rådgiver. Desuden skriver han  bøger og holder foredrag.
Martins sidste bog hedder “Direktørens guide til it-projekter, der ikke må gå galt”. Den skrev han, fordi det ofte er den slags projekter, han bliver hyret ind til at rydde op i.

Kontakt Martin her: martinmichael.io 

Tidligere indlæg


Small Data – de små sladrehanke i dit hjem og dit liv


Uddannelsestema: Fokus på uddannelse 2017 i metroxpress


Facebook LIVE: Do’s and Don’ts fra Bo


Customer Experience: Lad mig ikke vente


Opslag: Et populært annonceformat