Fordommenes holdeplads … eller mulighedernes?

Fordommene står i kø, når vi taler om, hvor forskellige mænd og kvinder er. Og tilsætter man biler, er underholdningen nærmest ubegrænset. De dårlige vittigheder slås om at blive fortalt. Jo – vi kender godt den med blondinen og blinklyset.

 

 

Realiteterne er mere spændende end fordommene

…i hvert fald hvis man lever af at producere og sælge biler. For realiteterne giver svarene på, hvorfor nogle bilmærker med lethed overhaler andre, når det gælder markedsandele. I fordommenes verden er biler mændenes område. Virkeligheden er bare anderledes. Her er vi nogenlunde lige gode om det. Kvinder står bag lige så mange bilkøb som mænd. Så hvis du tænker fordomsfuldt, når du vil sælge din bil, afskærer du dig fra halvdelen af dine potentielle købere. Ikke super fedt!

 

 

Skal man satse på manden, kvinden eller fornuften?

Det er vist dét, man kalder et ledende spørgsmål! Det er bare ikke så nemt at besvare, som det lyder. Der er nogle udfordringer at tage fat på, som starter på produktniveau og ender med markedsføringen. Men tænker man rigtigt, er gevinsten også rigtig stor.

dreamstime_xxl_33225832

 

 

Det er ikke så nemt at træde sømmet i bund med stiletter på

Ligeså traditionelt vi almindelige mennesker tænker på kvinder, mænd og biler, lige så traditionelt tænker mange af dem, der bygger bilerne. Det mest groteske eksempel er, at de crash test dummies, der benyttes til at afprøve bilernes sikkerhed, udelukkende er formgivet som mænd. Det lyder uskyldigt, men det har vist sig, at formgiver man dem som kvinder (hvilket man faktisk først begyndte på i 2012![1]), får man helt andre resultater ifht. sikkerhed i bilen.

Det groteske i anden potens er, at kvinder prioriterer sikkerhed væsentlig højere end mænd.[2]

Andre mindre alvorlige – men dog dagligt irriterende – ting er nakkestøtten, der ikke giver plads til hestehalen og den manglende plads til den uundværlige håndtaske og de højhælede sko, som mange kvinder smider under kørslen.

 

 

Hvordan sælger man den samme bil, når mænd og kvinder prioriterer forskelligt?

Troede du, at denne klumme handlede om, hvor ens vi er, så tro om igen. For der er store forskelle i, hvad mænd og kvinder lægger vægt på, når de køber bil – og hvordan de beslutter.

Mænd lægger mest vægt på den nyeste teknik og falder for de dyre mærker. For kvinder er det vigtigste æstetik/design, økonomi og sikkerhed.[3]

Kvinder sætter endvidere den sociale værdi langt højere end mændene for hvem pladsen i hierarkiet er vigtigere. Det er sønnen – ikke datteren – der praler af, at hans fars bil er den største.

Er det så uløseligt at få begge i tale?

 

Nej!

 

 

Den positive vinkel

Når kvinder skal tage stilling til et produkt, gør hun det typisk på et konkret og ikke særlig abstrakt niveau. Hun er interesseret i, om bilen kan accelerere, så det er sikkert at overhale og hun hurtigt kan slippe ud af potentielt farlige situationer, og om der er plads til en barnevogn bagi. Mændene derimod finder antallet af heste og bagagerummet målt i liter interessant.

Men…

… hvor kvinder står af på den mandlige argumentation (heste og liter), forholder det sig ikke omvendt. For mænd er det nemlig også interessant at se de abstrakte tal omsat til konkrete brugerfordele.

Forstår man forskellighederne, får man øje på fællesmængden. Og det er den, der er nøglen til succesfuld markedsføring af langt, langt, langt de fleste bilmærker.

For hvem vil nøjes med at henvende sig til halvdelen af køberne, når man kan få dem alle sammen?

 

 


Læs også: 753.000 unikke kvinder læser MX hver uge 


 

 

Kontakt Betina – hun ved hvor den kvindelige forbruger er

Vi driver tre medier, der nyder stor opmærksomhed fra kvinderne – vil du vide mere, så kontakt din konsulent eller Betina. 

 

betina_kontakt_ny

 

 

 

Vil du læse mere om markedsføring til kvinder?

Følgende gæsteblogindlæg er skrevet af Maria Damm Jensen

 


Læs også: Black Friday giver hende – lige det hun efterspørger



Læs også: Kvinder og Mænd bruger medierne forskelligt, men hvordan?



Læs også: Mænd og kvinders loyalitet som forbruger



Læs også: Kvinder: Købekraft og Købsbeslutninger



Læs også: Kommunikation til kvinder



Læs også: Det er penge ud af vinduet hvis du ikke forstår kvinderr


 

Kilder:
[1]
http://uk.reuters.com/video/2012/10/08/female-crash-test-dummy-takes-wheel-for?videoId=238250094 [2] Index Danmark, Gallup [3] http://www.mynewsdesk.com/dk/peugeot-danmark/pressreleases/bilen-er-den-nye-accessory-for-kvinder-785976
 
 

MDJ_portræt_close-up

Maria Damm Jensen

Client Service Director, Marvelous

LoweFriends er smeltet sammen med Marvelous. Hermed forenes LoweFriends’ fokus på den kvindelige forbruger, vores konceptuelle styrker og brandviden med Marvelous’ ekspertise inden for content, digital og social kommunikation.

Igennem de sidste 10 år har vi specialiseret os i den kvindelige forbruger, og hvordan denne viden omsættes til effektiv innovation, analyse og kommunikation. Vi har grundig erfaring i at opbygge langvarige brands og koncepter.

Igennem mere end 15 år har vi været det foretrukne kommunikationsbureau for en af nordens største annoncører; Orkla. Bl.a. derfor har vi omfattende erfaring med nordisk markedsføring og nordiske forbrugere (80% af bureauets omsætning stammer fra de nordiske markeder uden for Danmark). I Danmark er vi nok mest kendt for vores kommunikation for Nørregade Bolcher, Spangsberg Flødeboller, Sygeforsikringen ‘danmark’, Glyngøre NemFisk samt Pastella.

Lær mere om Marvelous

MRVLS_logo MX Blog

Tidligere indlæg


Small Data – de små sladrehanke i dit hjem og dit liv


Uddannelsestema: Fokus på uddannelse 2017 i metroxpress


Facebook LIVE: Do’s and Don’ts fra Bo


Customer Experience: Lad mig ikke vente


Opslag: Et populært annonceformat